Wiegel handelde in strijd met VVD-reglement

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu May 20 18:24:56 CEST 1999

knip, knip

Ik las net op de site van de NRC onder ""dossier referendum" dat die eerste
lezing in maart 1998 was, dus enkele maanden voor de formatie van Paars II
begon. Het VVD programma met de referendum-passage was toen al lang uit.
Ondanks dat ik Wiegels gedrag moreel zeer verwerpelijk vindt, blijf ik toch
het gevoel hebben dat deze zure appel te gemakkelijk over de formatie is
getild. Beroepspolitici moeten dit probleem hebben zien aankomen.

2
>Die kruisraketten waren toch geen grondwetswijziging?

Dat was precies het item.
De PvdA stelde dat voor het plaatsen van wapens van een vreemde mogendheid
op Nederlands grondgebied een grondwetswijziging noodzakelijk was. CDA en
VVD vonden dat niet.
Die discussie had natuurlijk een politieke lading, want als de PvdA gelijk
kreeg, was voor het voorstel een 2/3 meerderheid nodig, en die had het niet
gekregen. Met normale meerderheid was het min of meer een hamerstuk. (Ik ben
benieuwd wat eruit was gekomen als het per referendum besloten was...)

Later heb ik eens ergens gelezen dat er een speciale commissie van wijze
lieden is die bepaalt of een wetsvoorstel ja dan nee een grondwetswijziging
is.

Zelf vind ik het invoeren van een referendum op zich niet een zo"n
ingrijpend item dat het met 2/3 meerderheid + verkiezingen besloten zou
moeten worden. Er zijn veel ingrijpender beslissingen genomen op een
"normale meerderheid".  In diverse gemeenten zijn ook al referenda gehouden
zonder dat daarvoor de grondwet moest worden aangepast. Voor zover mij
bekend is de beslissing tot het houden van die referenda + de benodigde
"randwetgeving" steeds met een "normale meerderheid" genomen.

De ellende van de kroonjuwelen is dat ze in de sfeer van de grondwet zijn
getrokken. Dat maakt ze geweldig moeilijk realiseerbaar. Omdat je 2/3
meerderheid nodig hebt over twee verkiezingen heen wordt je extra kwetsbaar
voor het soort acties van 1 gek kan meer kapot maken dan de meerderheid van
het volk wil opbouwen.

Met vriendelijke groet,

Max Kok