Wiegel handelde in strijd met VVD-reglement

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Thu May 20 17:03:46 CEST 1999

Max Kok:

>1
>Voor alle duidelijkheid: was Wiegel toen ook tegen ?

Ja.

>2.
>Dus was het, gezien die stemming, bij de vorming van
>Paars II al overduidelijk dat de VVD senatoren anders
>zouden moeten gaan stemmen dan bij de eerste lezing.

Ja.

>Daar moeten dan toch bij de formatie bikkelharde afspraken
>over zijn gemaakt???  Thom de Graaf kon toch immers op z'n klompen
>aan voelen komen dat het referendum het zonder die afspraken niet
>zou halen in tweede lezing ? Wie heeft er nu boter op z'n hoofd ?
>De Graaf of Bolkestein ?

Wiegel. Hij heeft er niet voor gekozen een voorbehoud te maken bij het
VVD-verkiezingsprogramma. Daarnaast is het moreel verwerpelijk om je
als lid van een niet direct gekozen orgaan zo politiek op te stellen.

Dijkstal beweert nu dat hij altijd gezegd heeft dat hij de EK-fractie
niet "aan een touwtje" heeft. Daar staat me wel vaag iets van bij.
Misschien had Thom dat dus inderdaad beter kunnen aftikken. Maar dat
neemt niet weg dat Wiegel zijn (morele) boekje te buiten is gegaan.

>(3, uit nieuwsgierigheid:
>Wanneer wordt een "gewoon" wetsvoorstel dan een voorstel tot
>grondwetswijziging en welke procedure wordt daarvoor gevolgd ?
(Sinds de
>"kruisraketten-kwestie" blijft dat item me boeien)
>)

Die kruisraketten waren toch geen grondwetswijziging?

Wat betreft de GW & als ik me niet vergis: Eerst is er een
wetsvoorstel om de Grondwet op een bepaalde manier te wijzigen. In dat
voorstel staat de letterlijke tekst van het nieuwe Grondwetsartikel.
Als die wet op de normale manier is aangenomen volgt er, na
verkiezingen, behandeling van de eigenlijke Grondwetswijziging. Die
moet door 2/3 van beide kamers worden aangenomen. Die verkiezingen
zijn er omdat de bevolking daarmee de mogelijkheid zou hebben zich
over de wijziging uit te spreken, maar in de praktijk kan dat op die
manier natuurlijk helemaal niet (daar is een referendum voor nodig).
Sinds een paar jaar is niet meer vereist dat ook voor de Eerste Kamer
nieuwe verkiezingen gehouden worden omdat de Provinciale Statenleden
dan toch weer hetzelfde stemmen als de eerste keer.

Herman