Wiegel handelde in strijd met VVD-reglement

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu May 20 16:41:27 CEST 1999

Herman schreef:

>Nee, de eerste keer is een normale meerderheid voldoende. Formeel gaat
>het dan namelijk nog om een gewoon wetsvoorstel. De bende van vijf
>heeft toen ook tegen gestemd, maar dat maakte toen niet uit.

1
Voor alle duidelijkheid: was Wiegel toen ook tegen ?

2.
Dus was het, gezien die stemming, bij de vorming van Paars II al
overduidelijk dat de VVD senatoren anders zouden moeten gaan stemmen dan bij
de eerste lezing.
Daar moeten dan toch bij de formatie bikkelharde afspraken over zijn gemaakt
???  Thom de Graaf kon toch immers op z'n klompen aan voelen komen dat het
referendum het zonder die afspraken niet zou halen in tweede lezing ?
Wie heeft er nu boter op z'n hoofd ? De Graaf of Bolkestein ?

(3, uit nieuwsgierigheid:
Wanneer wordt een "gewoon" wetsvoorstel dan een voorstel tot
grondwetswijziging en welke procedure wordt daarvoor gevolgd ?  (Sinds de
"kruisraketten-kwestie" blijft dat item me boeien)
)