Zwate piet voor VVD

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Thu May 20 00:18:02 CEST 1999

Frederik van Lookeren Campagne wrote:

> Hans Wiegel heeft het ons wel erg gemakkelijk gemaakt om afscheid te
> nemen van Paars. Maar het is wel een beetje zuur.
>
> Maar politiek komt het ons wel erg goed uit. De zwarte piet van de
> nederlandse politiek ligt voorlopig bij de VVD. De oude leider zegt
> nee, en foetsie kabinet. We hadden het nauwelijks kunnen maken als
> het Heine Makreel zou zijn geweest, maar het was de jonge heer
> Wiegel niet om de zaak te doen, maar om D66. Hij kan ons niet
> luchten of zien, het zal wel een cafediscussie in het Amsterdam van
> de jaren 60 zijn geweest. Hoe moet de VVD dit in godsnaam uitleggen
> [...]

Reactie:
De zwarte piet voor de VVD kan gemakkelijk als een boemerang terugkomen
bij d66. Het referendum was feitelijk geen cabinetscrisis waard. Wel
hetgeen waar het referendum een symbool voor was, namelijk over
'bestuurlijke vernieuwing' a la 1999.
Zoals Van Mierlo vanavond bij Nova stelde: overal in Europa bevindt de
democratie zich in een crisis. Op PNYX schets Ellermann het probleem van
deze tijd waarin ons gedrag door allerlei zaken worden voorgeschreven,
die niet meer herkend worden als politieke machten en zich daarom buiten
de trias politica en de democratische controle afspelen.
Felix Rottenberg vraagt zich af, waar de verkiezingen over zullen moeten
gaan. Hij kon geen item bedenken. Hij verwees naar de verkiezingen van
1998, waar feitelijk niets te kiezen viel. Dit kwam echter doordat paars
paars tot inzet maakte van de verkiezingen.
Naar mijn mening moeten de verkiezingen gaan over grondslagen. Over
uitgangspunten. Hier ligt de kans voor d66 om zich te profileren als een
radicaal democratische partij, die opereert binnen het sociaal-liberale
kader. D66 is zich als geen ander bewust van het feit dat burgers
gevangenen zijn van de werkelijkheden van hun regenten, wetenschappers
en economen. Dit vereist een herwaardering van de menselijke maat, die
altijd voorop moet staan en altijd het laatste woord moet hebben.
We moeten terug naar de wortels van de democratie.Op zichzelf spreekt
het PNYX idee me daarom wel aan. De kunst is het echter om het over het
voetlicht te krijgen, zodat het de kiezers duidelijk wordt, voor wie ze
kiezen en niet zozeer voor wat, als ze op D66 stemmmen. Per slot van
rekening veranderen de werkelijkheden om ons heen dermate snel, dat
programmatisch kiezen niet meer mogelijk is. Het gaat nu om attitudes,
om uitgangspunten en criteria; niet over onderwerpen
Ik hoop dat de fase waarin men gniffelend stelt dat Wiegel de zwarte
piet krijgt, zo kort mogelijk duurt. D66 stelde zich principieel op door
met een cabinetscrisis te dreigen, als de VVD woordbreuk zou plegen.
Wiegel gaf een principieel antwoord en hield daarmee vast aan zijn
voorkeur voor de representatieve democratie. En daar gaat het de komende
jaren om.
D66 staat voor radicale democratie. De invloed van de burger op zijn
eigen omstandigheden moet geoptimaliseerd worden, zolang het belang van
de ander niet beschadigd wordt.
Wiegel is terug en daarmee de polarisatie en het debat over de principes
en de uitgangspunten. Het is echter te hopen dat deze beweging niet een
stap terug is naar de zeventiger jaren, maar een noodzakelijke
tussenfasen om ons klaar te maken voor de uitdagingen van de volgende
eeuw.
Ik hoop dat D66 daar klaar voor is.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg