Narcisme

Eric Willems eric.willems at OUH.NL
Wed May 19 09:43:12 CEST 1999

Wiegel kan zich op alle mogelijke heldenrollen beroepen. Moedig, niet gezwicht
voor dreigementen, consequent want hij was al dertig jaar lang tegen het
referendum, geloofwaardig en zo nog honderd kwalificaties. Hij zal zich NOOIT
erop kunnen beroepen een WIJS besluit te hebben genomen. Dat laatste is het
enige criterium dat NOOIT in een besluit over een grondwetswijzging met decennia
voorgeschiedenis mag ontbreken, en waarvan bekend was hoe ingrijpend de gevolgen
zouden zijn (niet alleen voor D66).

Aan de VVD nu om uit te leggen:
- waarom ze hun politiek leider om zeep hebben gebracht? Makkreel had zich een
tegenstem kunnen permitteren, een prominent als Wiegel niet. Dat moet binnen de
VVD tot consequenties leiden.
-hoe ze de burger nu in een bijzonder referendum (verkiezing nu of straks), om
zijn steun vragen voor het standpunt dat diezelfde burger wat meer invloed dmv
een refendum moet worden onthouden. Of nemen ze vandaag nog publiekelijk afstand
van Wiegel en zetten hem bij het oud vuil.

Zelden heb ik iemand een politiek besluit zien nemen dat zo door narcisme was
vergiftigd.

Moeten wij nu de daad bij het woord voegen of vrezen dat we de zwarte Piet
toegespeeld krijgen. Opstappen is mijn overtuiging. Als je een mes in je rug
krijgt geplant, dwars door het hart, dan kun je niet opstaan en doorlopen of er
niets aan de hand is. Dan ben je zelf niet geloofwaardig en ook de hele politiek
niet meer. Ook als is het maar  EEN narcist, die mogelijk zelfs in een vlaag van
verstandverbijstering dat mes plant,  en niet een hele fractie, de gevolgen zijn
er niet minder om. Die gevolgen moet je aanvaarden. Anders zullen woorden en
daden in de politiek niets meer waard zijn omdat niemand bereid is er
consequenties aan te verbinden.

Het kost tenminste tien jaar om dit zeldzame punt van democratische vernieuwing
dat de afgelopen twee verkiezingen heeft opgeleverd te kunnen herstellen. Om
over de rest nog maar niet te spreken. Iemand als Wiegel is geheel
toerekeningsvatbaar en heeft die taxatie dus ook gemaakt. Nogmaals, dan kun je
niet zomaar doorgaan. Al was het alleen maar om te voorkomen dat er ooit nog
eens een Wiegel weet door te dringen tot de machtspositie die hij vannacht uit
puur narcisme heeft misbruikt. Onze checks and balances binnen de politieke
partijen en binnen ons politiek stelsel moeten dit soort elementen eruit
filteren. Om maar een voorbeeld te geven: Als ik in Wiegel's positie had gezeten
(dertig jaar vechten tegen het referendum) dan had ik mij tot het uiterste
verzet bij de totstandkoming van het laatste VVD-verkiezingsprogramma en het
tweede regeerakkoord op rij waarin mijn partij dat had opgenomen. Als ik die
strijd zou hebben verloren, had ik mijn positie binnen de partij opgegeven, en
niet in een eenmans kamikaze actie zoveel mogelijk schade proberen aan te
brengen in de hoop dat de geschiedenisboekjes ooit nog eens over de nacht van
Wiegel zouden spreken.

Ik wens mijn partijgenoten die zich vandaag moeten beraden op hun positie veel
moed, sterkte en vooral veel waardigheid toe!

Eric Willems
Maastricht