Hoogte basisinkomen en financiering daarvan.

Eric Willem Ertmann e.w.ertmann at STUDENT.UTWENTE.NL
Tue May 18 22:35:11 CEST 1999

Volgens Arie Dirkzwager:

>Voor Nederland '97 kwam dat neer op Fl. 3.840.83 per maand, Vergelijk dat
met:
>Gemiddelde WW-uitkering:            Fl. 1.505,12 per maand, en met:
>Gemiddelde Bijstandsuitkering     Fl.   177.77 per maand, en met:
>Gemiddelde WAO-uitkering            Fl. 1.670,22 per maand, en met:
>Gemiddelde AOW                      Fl. 1.462,83 per maand, en met:
>Maximale studiefinanciering         Fl. 1.268.28 per maand, en met:
>Minimum loon                        Fl. 2.194,00 per maand, en met:
>Gemiddeld primair inkomen           Fl. 2.841.67 per maand.

> [...]

Het lijkt me dat met dit plan het verschil tussen minimumloon en
basisinkomen komt te vervallen. De werkgever betaalt namelijk het
minimumloon al aan de belastingdienst en zal mijns inziens niet bereid zijn
een minimumloner (excusez le mot) twee keer te betalen, met als gevolg dat
het voor de minimumloners niet interessant meer is om te werken. Verder
zitten er wel voordelen aan de invoering van een basisinkomen, al was het
maar omdat je als student dan niet door een foutje van de ambtelijke molen
in Groningen niet zo nu en dan op een houtje komt te bijten.

Groeten
Eric Willem Ertmann