FW: question

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Tue May 18 15:06:08 CEST 1999

C.I.L.Houbraken at DNB.NL wrote:

> En wat was de reden om Indonesie
> in 1958 te bombarderen ? (Ik had er nog nooit van gehoord).

In die tijd waren er nogal wat separatistische bewegingen in Indonesie
(islamitisch en anti-communistisch).
De Amerikanen vonden het centrale gezag in Jakarta een beetje te links.
Waarschijnlijk (ik zeg waarschijnlijk) steunden zij zo'n anti-communistische
groepering.
Het was wereldwijd een hectische tijd. Wat er precies is gebeurd zal wel nooit
openbaar worden. Maar ineens was daar een Amerikaans vliegtuig die een bom heeft
gegooid op een heel klein eilandje in Oost Indonesie.
De piloot (L.Pope) is neergehaald en ondervraagd en gevangengezet.
Zijn vrouw is persoonlijk bij president Soekarno om clementie komen vragen.
Soekarno heeft Pope amnestie verleend en naar huis gestuurd.

--
Glenn Mellonius
mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net