Nederland accoord met mijnen en clusterbommen?

Niels Dekker (by way of Arie Dirkzwager <aried@xs4all.nl>) ndekker at NKI.NL
Sat May 15 14:29:01 CEST 1999

Ik vroeg me af of Nederland haar instemming heeft gegeven voor het
gebruik van clustermunitie door de NAVO.

Juist doordat de restanten van deze clusterbommen vergelijkbaar zijn
met anti-personnel landmijnen.
Nederland heeft een verdrag getekend waarin het zich verplicht dit soort
wapens niet te gebruiken. (Ottawa, 1997)

De USA heeft aangegeven in dit conflict _mogelijk_ AP (anti-personnel)
landmijnen te gaan gebruiken.
Betekent dat dat de Nederlandse regering haar steun aan de NAVO zal
intrekken?

De Joegoslavische leger heeft al landmijnen gelegd in Kosovo. Ik neem
aan dat dit geen rechtvaardiging is voor Nederland om ook aan dit soort
praktijken deel te nemen.

Ik verwijs naar de pagina's van de ICBC (International Campaign to Ban
Landmines):

http://www.landmine.de/en/news/index.html
http://www.landmine.de/en/news/content.ehtml

Niels Dekker