idealen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Thu May 13 14:49:42 CEST 1999

At 16:30 12-5-99 +0200, J.L. Swarte wrote:
>Naar aanleding van de vraag van Hein van Meeteren
>Ik beschouw mijzelf als iemand met idealen, in ieder geval over hoe mensen
>met elkaar zouden kunnen samenleven maar de discussie van de afgelopen weken
>heeft mij wel geleerd dat de mogelijke routes daar naar toe heel
>verschillend zijn en sterk afhankelijk van ons mensbeeld.

        Klopt, en dan niet een theoretisch mensbeeld maar een zelfbeeld van
waaruit je denkt en handelt (*feitelijk*, niet "idealiter"). Laten we *die*
mensbeelden boven tafel proberen te krijgen, dan denk ik dat we elkaar
beter begrijpen en zinniger kunnen discussieren, misschien zelfs elkaar
kunnen helpen om overeenkomstig een goed en vruchtbaar "mensbeeld" politiek
te bedrijven. Hieronder (te kort) een aanzetje, het steentje dat ik wil
bijdragen om te komen tot beter onderling begrip en samenwerking op grond
van een "werkzaam" (werkend) mensbeeld.

>Misschien is dat
>nou juist het probleem: dat we wel weten wat we willen maar niet hoe we dat
>moeten verwezenlijken waardoor het netto rendement van menselijke
>inspanningen nul komma nul is.

        Verschil tussen theorie ("de geest is wel gewillig") en praktijk ("maar
het vlees is zwak"). Aan "verwezelijking" moet hard gewerkt worden en
daarbij hebben we elkaar nodig om tot een vruchtbaar mensbeeld te komen en
van daaruit dan ook te leven.
        Mijn bijdrage (vanuit 5000 jaar oude joods/christelijke traditie die nog
steeds levend is, onlangs alle ernstige deformaties met hun afschuwelijke
gevolgen):
1.      G'd heeft wereld (het universum), inclusief ons mensen met al onze
mogelijkheden, geschapen en Hij stelde daarvoor (natuur)wetten om de
structuur en het functioneren te bepalen en mogelijk te maken en "Hij zag
dat het goed was".
2.      G'd schiep de mens (man en vrouw) "naar Zijn beeld". Dit impliceert
vrijheid en creativiteit, o.a. om tot technische ontwikkelingen te komen en
normen te stellen en overeenkomstig die normen te leven, dit impliceert de
mogelijkheid van "kiezen" voor het kwade en het creeren van "kwaad" (wat
niet G'ds bedoeling met ons was: Hij waarschuwde dat "eten van de boom van
kennis van goed EN kwaad" tot de dood leidt). Een mens kan niet tot het
uiteindelijk oordeel komen van wat goed cq. kwaad is, G'd beoordeelt ons
leven en onze "creaties": Hij ziet wat goed is en "bewaart" dat, en Hij
ziet wat kwaad is en dumpt dat in de "hel" (letterlijk: de vuilverbranding
buiten de stad Jerusalem). Zolang er nog *iets* goeds uitkomt laat Hij ons
onze gang gaan (gelijkenis van het onkruid dat boer samen met het koren
laat opgroeien to ze na de oogst gescheiden worden).
3.      Om het goede te doen hebben we twee dingen nodig:
        a. We moeten "met beide benen op de grond staan", d.w.z. een goed inzicht
hebben in onszelf en de wereld waarin we leven (zie 1. en 2.).
        b. We moeten het juiste "ideaal" hebben waarnaar we leven en streven, dat
is volgens "het grote gebod": "G'd liefhebben boven alles met geheel ons
hart, geheel ons gevoel en geheel ons verstand" - als we dat doen en
daarnaar ook leven kan er weinig mis gaan.
4.      Na de "zondeval" (3a vergeten en "als God willen zijn") gaat het
exponentieel van kwaad tot erger: laatste eeuw meer oorlogsslachtoffers dan
in alle eeuwen daarvoor samen, vernietiging van ons leefmillieu, o.a.
laatste decennia meer regenwoud vernietigd dan in alle decennia hiervoor.
Ook als we het niet met (1) en (2) "eens zijn" (als we "ongelovig" zijn)
moeten we dit erkennen, als we tenminste met beide benen op de grond staan.

        Graag hoor ik op deze lijst van anderen met een ander (misschien beter?)
"mensbeeld" - ik denk dat dit hoogst urgent is om catastrofes zoals nu
n.a.v. "Kosovo" te voorkomen.

Arie

  Accept that some days you are the statue, and some days you are the bird.
  To-day is to-morrow's "yesterday": build good memories and all evil will
be past.