peiling

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Tue May 11 12:09:38 CEST 1999

Hein,

Om enige invloed uit te oefenen hoef je niet een zeer grote  partij te
zijn, maar er is wel een kritieke massa (waar D66 op het moment flink onder
zakt). Je hebt dus wel degelijk een grote partij met enige achterban nodig,
al was het maar om zo nu en dan klappen te kunnen opvangen.

Natuurlijk heb je inhoud, smoel, lef enz. nodig om te blijven bestaan en
invloed uit te oefenen. Dat is een eerste vereiste, daarmee zal iedereen
het eens zijn. Maar dat gaat niet zonder een goede organisatie en, zoals
gezegd, een flinke achterban. Voor een goede (politieke) organisatie heb je
veel geld en veel vrijwilligers nodig en dus o.a. veel (in ieder geval
meer) leden nodig.

Misschien was 35 jaar geleden een aansprekend en venieuwend program samen
met een flamboyante persoonlijkheid genoeg om tot resultaten te komen
(alhoewel ik dat, gezien de schommelende uitslagen, betwijfel),
tegenwoordig hoort er zeker ook een goede organisatie bij. Zonder dat geen
media-aandacht, zonder media geen bekendheid bij de kiezers. Alle partijen
hebben tegenwoordig aantrekkelijke ideeen en aansprekende types.

Overigens zitten er genoeg mensen met inhoud, smoel, lef,
vernieuwingskracht, poezie, diepte, vuur, menselijkheid en
morele kracht in de partij, met name op gemeenteniveau (wethouders,
fracties, besturen). Amsterdam is niet de enige partij-afdeling. Met het
aanboren van dit potentieel kun je de naargang wel keren, maar daar heb je
eerst wel een goede organisatie voor nodig.

Groet,

Chido Houbraken.

Atilla Arda wrote:

>Gaat het er alleen maar om een grote partij te worden? Je moet inhoud,
>smoel, lef, vernieuwingskracht, poezie, diepte, vuur, menselijkheid en
>morele kracht hebben om je ueberhaupt een (grote) partij te mogen
>noemen. Het lijkt erop alsof het alleen maar gaat om te mogen bestaan,
>en groter te groeien, coute que coute. Daarmee keer je neergang niet,
>Atilla. Verder beste vrienden.

Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen
Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith but
shall not be binding nor shall they be construed as constituting any
obligation on the part of the Bank