Rechtsgelijkheid in de auto (en motorrijders)

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Mon May 10 23:02:55 CEST 1999

Beste Andor,

Dat het een halfzachte maatregel is, ben ik met je eens. Dat'ie
discrimineert, niet. Het gaat hier om verdeling etc. naar evenredigheid. Die
speelt o.a. bij belasting en onderwijs een rol (percentages en soorten
belastbaarheid, stimulans bij achterstand). Absolute non-discriminatie naar
jouw opvatting zou neerkomen op regelloosheid, 'bad governance'. Een
'hardere' maatregel zou kunnen zijn: een minimaal alcoholpercentage welke
voor niet-medicijngebruikers gelijk staat aan 0.

Verder vind ik je reactie een beetje niet van deze wereld. Daar kan ik een
persoonlijke ervaring tegenover stellen. Vorige maand maakte ik een
fietstocht in een regio die door motorrijders feitelijk wordt misbruikt als
racecircuit (bochten in middengebergte). Op het weekend telde ik elke
middag ('s ochtends slapen de heren kennelijk nog, of zijn ze nog te fris om
stuurfouten te maken) om de paar kilometer een van de weg geschoven motor,
grote bloedplassen met zand of nog op het asfalt kreperende rijders, omringd
door vrijwillige Bergwacht (streekambulance), politieagenten en nauwelijks
meer nieuwsgierige dorpelingen.

Als het niet zo gruwelijk was geweest, zou ik me hebben gewaand in
surreality.

Voorzover de heren nog op het asfalt lagen, waren ze allen beslist onder de
dertig - maar ja, verkrampte gezichten maken ook 25-jarigen oud.

Voor motorrijders zou ik de maatregel nog wat aanscherpen: pas een
definitief rijbewijs na 30 jaar en op voorwaarde dat ze langdurig
samenwonen. Overigens ben ik het met je eens dat als je veel naar Radio Gold
en NummerZoveel luistert weinig verkeerswijzer wordt. Ook autorijders
langer dan 2 meter vormen een extra risico omdat ze achter het stuur moeten
liggen, zeker als ze tegelijk bellen of masturberen. Hetgeen, zoals bekend,
hun algemeen menselijke capaciteiten op een onmenselijke proef stelt.

Zoals bekend is D66 een SOCIAAL-liberale partij.

Henk Vreekamp, Utrecht