Concept-motie voor JD-Congres: Fries als tweede rijkstaal

Ramon Barends r_barends at HOTMAIL.COM
Mon May 10 03:48:15 CEST 1999

Beste democraten (wat het in het Fries is ?),

Herman Beun:
>Ik ben natuurlijk voor (Fryslân boppe!)

Mooi !

>maar wat is de aanleiding voor deze motie? Er ligt toch nergens een

Nee, maar het toenmalige bestuurslid politieke zaken, Boris van der Ham, zei
in het najaar 1998 dat de JD tegen het Fries was. Dit zou in het Politiek
Programma van de JD staan. Dit is niet zo, en dus wil ik in het Politiek
Programma hebben staan dat de JD het Fries wel steunt.

>De fractie van D66 moet dit standpunt dus al uitdragen, ik ben bang >dat
>het bestuur van de JD met deze motie weinig vernieuwend uit de >hoek zou
>komen.

Voor de landelijk voorzitter, inderdaad Boris weer !, zal het wel
vernieuwend zijn !

>Waarom breid je je motie niet wat verder uit: Volgens mij behoren
>_alle_ dialekten en streektalen (dus niet alleen de reeds erkende, als
>Fries, Nedersaksisch en Limburgs) tot het Nederlandse cultureel
>erfgoed, en hebben die dus allemaal recht op overheidsbescherming.

Het Fries is toch alleen, naast het Nederlands, een rijkstaal ?

Ook schreef je dat het Fries niet in de Grondwet staat. Waar is dan geregeld
dat het Fries een Rijkstaal is... ?

Dank voor je reactie !

Vriendelijke groet,
Ramon Barends, Nijmegen