Concept-motie voor JD-Congres: Fries als tweede rijkstaal

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Sun May 9 20:01:52 CEST 1999

Ramon Barends:

> * spreekt als haar mening uit:
>   - dat in het Koninkrijk der Nederlanden het Fries Rijkstaal moet blijven,
>
> * en draagt het Landelijk Bestuur op, dit standpunt uit te dragen,

Ik ben natuurlijk voor (Fryslân boppe!), maar wat is de aanleiding voor
deze motie? Er ligt toch nergens een voorstel om de status van het
Fries omlaag te schroeven?

Overigens is bij het laatste TK-verkiezingsprogramma (1998) van D66 een
amendement aangenomen dat het Fries, naast het Nederlands,
grondwettelijke bescherming moet krijgen. De fractie van D66 moet dit
standpunt dus al uitdragen, ik ben bang dat het bestuur van de JD met
deze motie weinig vernieuwend uit de hoek zou komen.

Waarom breid je je motie niet wat verder uit: Volgens mij behoren
_alle_ dialekten en streektalen (dus niet alleen de reeds erkende, als
Fries, Nedersaksisch en Limburgs) tot het Nederlandse cultureel
erfgoed, en hebben die dus allemaal recht op overheidsbescherming.

Herman

Herman Beun              Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
CHBeun at worldonline.nl    http://home.worldonline.nl/~chbeun/