--> EP-verkiezingen 10 en 13 juni 1999

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Sun May 9 19:49:05 CEST 1999

Rik Jungmann:

> Ik schreef mijn noodkreet voordat ik vanmiddag Hanja bij Buitenhof
> zag. Het nepotisme (het bijbaantje van haar dochter) was ik in mijn
> opsomming even vergeten. Wat nieuw voor mij was dat volgens haar (ook
> de zittende D66) parlementsleden riante reiskostenvergoedingen
> krijgen voor het reizen van Brussel naar Brussel alsof ze uit
> Nederland komen.

Klok en klepel, Rik. Als je niet wilt gaan stemmen mag je er natuurlijk
wel zorgen dat je dat een beetje goed geïnformeerd doet.

Maij had het niet over reiskosten maar over iets anders, namelijk dat
in het voorstel van de groene en liberale fracties de vergoeding voor
_verblijfskosten_ in Brussel volgens haar gehandhaafd zou blijven. Een
aantal leden van de huidige VVD- en D66-afvaardigingen woont in
Brussel, dat zou er de reden wel van zijn, zo insinueerde zij sluw.

Het gaat hier om een vergoeding voor hotelkosten. Degenen die een huis
in Brussel hebben, maken die kosten natuurlijk niet en dus zou het
onterecht zijn als zij voor die vergoeding in aanmerking kwamen. Op dit
moment is dat namelijk wel het geval. Nu heb ik het voorstel van de
Raad van Ministers zelf niet gelezen, maar naar ik begrepen heb is de
centrale gedachte daarin juist dat kosten alleen vergoed waren als ze
ook daadwerkelijk gemaakt zijn. "Iedere paperclip", zoals men in
christen-democratische kring liep te sputteren.

Mede dankzij Maij-Weggen heeft het parlement het voorstel van de Raad
van Ministers dan ook afgewezen. Maij verklaarde daarover o.a. "De Raad
van Ministers heeft geen respect getoond voor verworven rechten door
geen overgangsregeling te aanvaarden." 'Ze zei ook een soberder salaris
en onkostenregeling voor uitsluitend Nederlandse Europarlementariërs
niet te willen overwegen.' (NRC, 6 mei '99)

De Groenen en Liberalen kwamen na de afwijzing door het parlement met
een compromisvoorstel, maar dat werd door de rest van het parlement
niet eens in stemming genomen. Dan is het toch wel erg schijnheilig van
Maij om vandaag ineens te stellen dat ze dat compromisvoorstel niet ver
genoeg vindt gaan. Even ongeloofwaardig als het feit dat ze zich nu
positief uitlaat over de door D66, GroenLinks en de VVD voorgestelde
gedragscode, terwijl ze zo'n code voor Nederlandse parlementariërs
donderdag nog afwees.

Interessant is overigens dat Maij zich wel druk maakt over niet
gemaakte verblijfkosten, maar niet rept over reiskosten die niet
gemaakt worden. Als ik ook even sluw mag zijn: Misschien is zij bang
dat anders haar CDA-collega Karla Peijs haar gratis door Daimler-Benz
beschikbaar gestelde auto moet inleveren? (u begrijpt het al: Peijs
houdt zich in het EP met vervoer bezig...)

Herman

Herman Beun              Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
CHBeun at worldonline.nl    http://home.worldonline.nl/~chbeun/