Oproep aan TK fractie, deel II

Marc-Alexander Fluks FLUKS at ASTRO.UVA.NL
Sun May 9 11:33:00 CEST 1999

 Hein van Meeteren <heinwvm at PALM.A2000.NL> begon zijn oproep met,
>Na het bombarderen van de Chinese Ambassade in Beograd kan niemand meer
>ontkennen dat de NATO ernstig ontspoord is geraakt. Was het begin van het
>bombardedement op Servische (semi) militaire doelen nog enigszins te
>begrijpen en te rechtvaardigen, na verloop van tijd bleek steeds sterker
>dat de bombardementen:

 Hein, als men heel cynisch is (en de NATO heeft een beetje over zichzelf
 afgeroepen dat men dat nu zo stilletjes aan gaat doen), dan zou je zelfs
 kunnen denken, dat het bombarderen van de Chinese ambassade deel zij van
 een strategie om (zoals ik van de week al zei) de aftocht te blazen.

 Nu de NATO het succes van de operatie niet meer in eigen hand heeft, zou
 men wel eens tot de conclusie zijn gekomen dat men de wijze waarop men
 gaat falen nog wel in de hand heeft.

 Van die optie moet gebruik gemaakt worden nu het nog kan.

 Doel van een dergelijke strategie moet dan zijn om anderen voor het
 eigen falen verantwoordelijk te stellen.

 Je ziet de afgelopen dagen drie ontwikkelingen die daarvan lijken te
 getuigen.
   * De UCK was eerst een 'bevrijdingsleger'. Sinds een paar dagen is het
     een 'drugsbende' van 'communisten' die mensen 'ronselen' om voor hen
     te vechten. Als er vrede is moet het UCK ontwapend worden. Het UCK
     heeft dus schuld aan het conflict. Eigen schuld, dikke bult.
   * Het IMF heeft Rusland omgekocht om mee te doen binnen de G8 (G7, zo
     men wil). Jeltsin wordt echter mogelijk binnenkort afgezet en dan
     komen hopelijk de communisten en nationalisten aan de macht. Die
     zullen zeker afhaken en dus heeft Rusland schuld aan het falen van
     de NATO-missie.
     Bijkomend voordeel: de NATO is weer nodig om ons de communisten van
     het lijf te houden.
   * Maar men moet ook iets achter de hand houden. China is natuurlijk
     een prima keuze om verantwoordelijk te zijn voor het falen van de
     NATO.
     Omdat men niet zomaar een ambassade kan bombarderen en dan zeggen
     dat er 'toevallig een burgerdoel' geraakt is,' bombardeert men dus
     eerst een paar dagen elke dag een burgerdoel -zodat de publieke
     opinie daarmee vertrouwd geraakt- en pas dan voert men het eigen-
     lijke voornemen uit. Gevolg: China op de achterste benen, blokkeert
     'redelijke' voorstellen in de Veiligheidsraad en je bent gedekt.

 Ik zei het al: je zou er cynisch van worden.

 Marc Fluks