Kosovo

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Sat May 8 00:23:12 CEST 1999

J.L. Swarte schreef:

> Vluchtelingen uit Kosovo ophalen per vliegtuig? OK maar dan weet ik nog een
> paar gebieden waar de mensen onze hulp minstens even hard nodig hebben en waar
> we vooralsnog geen vliegtuigen heen sturen om ze op te halen.

Terecht wordt hier opgemerkt dat er meer gebieden zijn waar mensen barbaars
worden verdreven en afgeslacht. En het lijkt er inderdaad op dat er selectief
wordt omgegaan met de bereidheid om iets voor mensen in nood te doen.

Wat ik zo jammer, nee rampzalig, vind, is dat dit soort discussies altijd
opdoemen midden in een humanitaire crisis van ongekende omvang. Het is keer op
keer gebleken dat zulke discussies verlammend werken op een adequaat optreden.
Op het moment dat men uitgediscussierd is, is het probleem ook opgelost. De
mensen waar het allemaal om ging zijn dood of anderen hebben wel adequaat
gereageerd.

Deze discussie zou je juist moeten voeren als daar tijd voor is, na een crisis.
Voor nu lijkt het mij een goed idee om voor de verandering eens mensen die
overduidelijk in levensgevaar zijn, veiligheid te bieden. Dan hebben we in de
eerste plaats een keer iets gedaan en daar naast heeft zo een precedent een
positieve uitwerking op de bereidheid om ook anderen veligheid te bieden.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof