Kok liegt weer glashard

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Wed May 5 20:58:17 CEST 1999

5 mei, NOS 8 uur journaal
Kok speelt mooi weer bij een campagnebezoek aan Kosovaarse vluchtelingen in
Nederland. Hij belooft op 7 mei het kabinet voor te stellen wel 1000 a 2000
vluchtelingen meer op te nemen dan de 2000 die nu bereikt is. Want, zegt Kok,
we hebben momenteel maar ruimte voor 3000 vluchtelingen.

Gek genoeg had de Vereniging van Nederlandse Gemeenten al op 23 april meer dan
5000 plaatsen per direct beschikbaar. Dit heeft de VNG destijds ook aan de
regering gemeld. Het geeft niet hoor Kok, dat je er maar 2000 plaatsen naast
zit. Jij hebt het ook moeilijk met een onwillige VVD. Vooral geen politieke
risico's nemen hoor, het gaat maar om een paar honderdduizend creperende
mensen. Dat is geen risico op een kabinetscrisis waard.

Macedonie heeft vandaag haar grenzen gesloten voor vluchtelingen uit Kosovo,
omdat Macedonie de vluchtelingen niet meer kan verwerken. Weet je wat dat
betekent Kok? Dat betekent dat er mede dankzij jouw voortdurende geschipper met
de waarheid er weer mensen gaan worden vermoord die eigenlijk al in veiligheid
hadden kunnen zijn. Het is toch onbegrijpelijk dat de zogenaamd
goed-geinformeerde en mondige Nederlanders dit allemaal over zich heen laten
komen.

Overigens is de USA begonnen met de evacuatie van 20.000 vluchtelingen. Turkije
nu al met 6000 gaat ook door tot de 20.000. Italie en Finland hebben ieder
10.000 plaatsen toegezegd. Duitsland begint aan haar 2e 10.000 zodra o.a.
Nederland haar verplichtingen wat beter na komt. En GB gaat 1000 mensen per
week opnemen, zonder beperking.

De maat is wat mij betreft vol. Sinds het begin van de oorlog houdt de
Nederlandse regering de vluchtelingen buiten de deur, door de Nederlandse
bevolking voor de gek te houden (als iemand er behoefte aan heeft, kan ik de
keten van leugens wel weer opdissen). Nu duidelijk is dat de coalitiefracties
(PvdA en D66) na zes weken nog steeds te laf zijn om deze misstand samen met de
oppositie aan te pakken, pak ik die fracties aan. Mijn stem gaat niet meer naar
een paarse partij. Ook niet voor Europa, hoe jammer dat ook is voor de
enthousiaste lijsttrekker.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof