ledental D66

Houbraken en Van Aalst quissama at WXS.NL
Wed May 5 08:52:21 CEST 1999

Hein van Meeteren wrote:

> [...]

In Leiden hebben we in juni na de TK-verkiezingen een Maak Kennis Met
D66-Leiden Bijeenkomst gehouden om de 40 nieuwe leden die vanaf ong.
januari 1998 binnenkwamen de kans te geven kennis te maken met de lokale
bestuurs- en fractieleden. Van de 40 kwamen er 15 opdagen en daarvan
zijn er rond de 10 in meer of mindere mate actief gebleven.
25 procent, dus. Uitgaande van het feit dat lang niet iedereen lokaal
geinteresseerd is, vind ik dit geen slechte score. We hebben ze actief
weten te houden door hun de gelegenheid te geven allerlei zelf
aangedragen ideeen uit te werken, maar ook door de fractie vaker een
soort verantwoording te laten afleggen, waarbij de nieuwe leden
expliciet werden uitgenodigd om te komen luisteren en hun mening te
geven. Een bezoek aan de Gemeenteraadsvergaderingen, met een uitleg van
o.a. de fractievoorzitter werkt ook altijd goed. Ik geef toe, dit zijn
kleine dingetjes, maar het geeft de nieuwe leden de gelegenheid eens
rond te kijken en de fractie en het bestuur de mogelijkheid om nieuw
talent of kennisbron te vinden. Dit voorkomt enigszins dat vers bloed
meteen verloren gaat in Heins moeras van zelfgenoegzaamheid. Dit is wat
er lokaal gedaan kan worden. Landelijk is het nog steeds een ramp, op
dit gebied. Komt m.i. nog steeds door een zwakke organisatie. En daar
helpt een hotemetoot uit het bedrijfsleven geen mallemoer aan, aangezien
zo iemand niet de tijd heeft om zich er echt mee te bemoeien, maar wel
een aanslag op de toch al niet zo florissante partijkas doet. Maar dat
is weer een andere discussie.

> Misschien kunnen ze wel participeren, maar worden tegelijk in een moeras
> van zelfgenoegzaamheid gedompeld.

> Wat me het meest onthustst is de berekenendheid van enkele zich
> profilerende  jongeren in D66. Het is flauw om namen te noemen, maar er is
> wel een tendens voelbaar.

Excuseer, maar zo heb ik de algemene discussie op deze lijst niet
opgevat. Misschien is het toch aardig om namen te noemen, zodat de
[beschuldigden] zich kunnen verdedigen.

> Sociaal liberale jongeren  zouden vooraan moeten
> staan in het scherp houden van de TK fractie. Het warm houden van idealen
> en principes.

Wie houd je tegen ?
Uiteraard is alleen gal spuwen op deze lijst niet voldoende. Mobiliseer
leden en breng een standpunt naar buiten, gericht aan de TK-fractie. Ga
de discussie aan. Alleen klagen heeft geen zin, doe wat. Er zullen
genoeg leden zijn die je steunen.

Groet,

Chido Houbraken