ledental D66

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Tue May 4 19:45:36 CEST 1999

Dag Hein,

In je vorige mail zeg je een aantal dingen die bij mij - ik zal het eerlijk
zeggen - nogal wat ergenis op roepen en waar ik bij-zon-der kwaad over ben.
Het gaat om de volgende passage:

>Wat me het meest onthustst is de berekenendheid van enkele zich
>profilerende  jongeren in D66. Het is flauw om namen te noemen, maar er is
>wel een tendens voelbaar. Sociaal liberale jongeren  zouden vooraan moeten
>staan in het scherp houden van de TK fractie. Het warm houden van idealen
>en principes. Het verdedigen van de zinloze bombardementen kan ik nog wel
>begrijpen van bepaalde geroutineerde pluche-tijgers, maar zich
>`vernieuwend' noemende jongeren, die kille rekensommen maken van winst -en
>verlies van mensenlevens, ervaar ik als niet al te sympathiek, en vooral
> [...]

Om te beginnen lijkt de oorlog in Servië mij geen kwestie waarbij
electorale en aanverante overwegingen ook maar enige rol zouden moeten
spelen. Al kost het ons de helft van onze leden, ik denk dat we bij dit
soort vragen slechts de zaak zelf moeten betrekken. Het ledenaantal van D66
hoort niet thuis in een discussie waar het om mensenlevens gaat - en andersom.

Daarnaast lijkt je geen enkel repect te hebben voor mensen die er in deze
een ander standpunt dan jijzelf op nahouden. Je schildert deze mensen als
berekenend en kil. Ik respecteer jouw standpunt en ik denk dat je op deze
lijst een aantal zinnige argumenten naar voren hebt gebracht (naast een
aantal in mijn ogen zeer dubieuze argumenten overigens, maar daar hebben we
eerder al discussie over gehad). Wanneer mensen de discussie iets
genuanceerder zien - of in ieder geval tot andere conclusies komen dan jij
- maakt ze dat niet meteen tot een soort berekende on-mensen. Gezien het
soort discussie waar het hier om gaat lijkt wat meer respect en wellicht
een poging tot begrip voor de andere kant mij wel op zijn plaats. De "kille
en berekende jongeren" zet je bovendien af tegen "principes en idealen". Ik
wordt een beetje misselijk van zo'n moreel superioriteitsgevoel. Dat je op
grond van argumenten tegen het NAVO-ingrijpen bent is natuurlijk volkomen
legitiem. Wanneer je ontkent dat anderen eveneens over een legitieme basis
kunnen beschikken om tot andere, tegengestelde conclusies komen geeft dat
slechts aan dat je niets van het dillema hebt begrepen. Voor je standpunt
heb ik respect en zelfs een beetje begrip, maar het simplisme waarmee je
het af en toe verdedigd is stuitend. Dat je je eigen standpunt beter,
gewetensvoller of desnoods moreel superieur vindt is wat mij betreft prima
- maar miskennen dat anderen naar eer en geweten tot een ander inzicht
kunnen komen is kortzichtig en bovendien beledigend.

Tot slot nog iets van een heel andere orde. Ik ben het met je eens dat
sociaal-liberale jongeren onze Tweede Kamerfractie scherp moeten houden.
Dat geldt echter voor elke D66'er en niet speciaal voor de jongeren. In D66
doen we niet aan leeftijdsdiscriminatie, maar toch lijkt jij van
D66-jongeren iets anders te verwachten dan van andere D66-leden. Het is een
verschijnsel dat ik vaker in onze partij ben tegen gekomen en ik vraag me
af waar dit vandaan komt. Ik denk dat opvattingen onder jonge D66'ers net
zo divers zijn als onder andere D66 leden en dat lijkt mij alleen maar een
goede zaak. Dat geldt zeker als het om fundamentele vragen gaat als hoe we
moeten omgaan met de Balkanoorlog. Als alle jongeren elkaar slechts na
zouden roepen dan zou er maar weinig vooruitgang zijn geweest sinds de
jaren '60. Een bepaald standpunt van iemand verwachten op basis van zijn of
haar leeftijd is een hokjesgeest die niet erg D66 is.

Andor Admiraal.