Kosovo

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Mon May 3 17:58:43 CEST 1999

Unclassified

Joop Swarte schreef

> Het is toch merkwaardig dat de zogenaamde intellectuelen nu precies weten
> hoe het allemaal had gemoeten maar voordat de vijandelijkheden op de Balkan
> losbarstten op deze lijst nog geen regel aandacht hebben besteed aan de
> problematiek van oorlog en vrede in Europa of waar dan ook. Grondtroepen?
> Die hebben we niet eens, althans geen troepen die behoorlijk op hun taken
> berekend zijn. In Europa hebben we ons volledig afhankelijk gemaakt van de
> Verenigde Staten en die zijn niet bereid om hun mensen te laten sneuvelen in
> [...]

Precies ! Als je geen leger klaar hebt staan moet je geen oorlog beginnen.
Maar die 150 man (M/V) van de brigade Den Haag dacht daar anders over.
De uitdrukking 'Lichtdebiel' lijkt mij daarvoor nogal een eufemisme.

We willen in Kosovo wel winnen maar we willen er niet voor vechten.
En bij Milosovic is het andersom, die is bereid te verliezen maar hij zal
er wel voor vechten.

Ik heb geen behoefte aan legers om waar ook ter wereld orde op zaken te
stellen. Een leger gebaseerd op verdediging van eigen land en eigen (handels)
belangen is heel aantrekkelijk:
- de kosten zijn veel lager dan van de expeditie legers, en geld is vaak veel
  effectiever voor het bereiken van politieke doelen dan geweld
- de inzet is geen probleem want voor de verdediging van ons eigen land
  willen we wel vechten
- het vormt geen bedreiging voor anderen
- het ontbreken van een expeditie leger beschermt ons tegen overijverige
  politici die hun idealen met geweld in de rest van de wereld uit willen
  dragen.

Alle reden dus om het Amerikaanse voorbeeld in Europa maar niet te volgen.

Emiel Stolp