Kosovo

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Mon May 3 17:35:54 CEST 1999

Het is toch merkwaardig dat de zogenaamde intellectuelen nu precies weten
hoe het allemaal had gemoeten maar voordat de vijandelijkheden op de Balkan
losbarstten op deze lijst nog geen regel aandacht hebben besteed aan de
problematiek van oorlog en vrede in Europa of waar dan ook. Grondtroepen?
Die hebben we niet eens, althans geen troepen die behoorlijk op hun taken
berekend zijn. In Europa hebben we ons volledig afhankelijk gemaakt van de
Verenigde Staten en die zijn niet bereid om hun mensen te laten sneuvelen in
een grondoorlog tegen Joegoslaven. Wie hadden Fluks en Stolp die grondoorlog
willen laten voeren? De Lichtdebiele brigade zeker?
Ik heb er trouwens geen behoefte aan die discussie op deze toon te voeren
dus laat maar zitten verder. Eén ding wil ik nog wel kwijt: Ik voel me
inderdaad aangesproken omdat ik al anderhalf jaar geleden op deze lijst
aandacht heb gevraagd voor de problematiek van oorlog en vrede, de
veiligheidssituatie in het algemeen en die in Europa in het bijzonder. Ik
heb mijn bezorgdheid uitgesproken voor de geringe belangstelling ervoor
binnen D66 maar de enige reactie kwam van de medewerker van Hoekema en wat
boosheid van Hoekema zelf. Een heel land is naar de kloten, mede doordat
verantwoordelijke politici met hun pet gooien naar alles wat met veiligheid
voor burgers te maken heeft. En intellectuelen die precies weten hoe het
moet als de ellende al begonnen is, mogen zich dit ook aantrekken wat mij
betreft. En als deze ellende ten einde is en de Amerikanen weer weg zijn,
gauw gaan slapen hoor en er niet meer aan denken tot de volgende keer weer
een oorlog uitbarst.
Joop Swarte