Bommen en persvrijheid, en PAUZE

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Sun May 2 23:53:30 CEST 1999

At 10:45 29-4-99 +0200, Hein van Meeteren wrote:

>Dat wij als D66 in Nederland deze waarden nastreven is heel goed. Maar om
>met bommen deze waarden te exporteren is onacceptabel. Iedere soevereine
>staat heeft het recht zijn eigen moeizame weg naar democratie te zoeken.
>Wij kunnen hulp bieden in de vorm van advies, opleiding, financiele steun,
>humanitaire steun, vermaningen of zelfs economische en diplomatieke
>drukmiddelen. Maar met bommen een soeverein land de democratie injagen
>lijkt me een ietwat merkwaardige exercitie.

Daar zijn die bommen ook helemaal niet voor bedoeld; en hoe soeverein is
soeverein ? Is het een soeverein land toegestaan een minderheidsvolk binnen
haar grenzen eerst stelselmatig van haar culturele identiteit te beroven,
althans dit te proberen, en vervolgens, als dat niet werkt, dit volk er dan
maar gewoon uit te zetten ?

De stap van bommen naar meer bommen vind ik een beetje fantasieloos.
Volgens mij is het tijd voor een PAUZE van een paar dagen om te zien wat er
dan in Belgrado gebeurt. Moeten we daarna nog verder bombarderen, dan zijn
de vliegers in ieder geval weer wat meer uitgerust, zodat foutjes van
bommen op bussen e.d. weer wat minder voor zullen komen.

Robert Jan Jonker
Utrecht