AW: Aanval op Joegoslavie

Paul van der Weijden paulew at DDS.NL
Mon Mar 29 12:14:32 CEST 1999

>In de VS is van alles mis maar ik kan me niet herinneren wanneer de VS
>recentelijk
>Amerikaanse dorpen en steden hebben uitgemoord, in puin geschoten en
>platgebrand.
>De Amerikaanse burgeroorlog en de strijd tegen de indianen waren bepaald
>niet fraai,
>maar intussen wel al een eeuwigheid geleden.
Wellicht was de Verenigde Staten geen mooi schoolvoorbeeld, alhoewel ze in
Vietnam en in de Golfoorlog toch ook aardig bezig waren. En dit zijn
voorbeelden uit de laatste helft van de 20e eeuw, en wel in strijd met het
volkenrecht lijkt me. In de laatste golfoorlog had de VS en de UK ook geen
steun van de veiligheidsraad, volgens mij..(ik ben hier inderdaad niet
geheel zeker van.)
Maar mijn punt was inderdaad, waarom Serrvië en niet al die andere landen.

>Eerder wees jij op het misdadig optreden van Israel. Daartegen is tot jouw
>ongenoegen
>niet krachtig opgetreden. Ik deel dat ongenoegen. Maar het feit dat tegen een
>bepaalde misdaad niet wordt opgetreden, ontslaat toch niet van de
>verplichting om
>tegen een andere misdaad wel op te treden.
Nee, maar dat maakt het optreden wel enorm verdacht. Vriendjespolitiek over
de lijken van mensen.?

> Jij beweert zelfs dat eerdere verzaking het
>optreden tegen andere misdaden tot in de eeuwigheid zou uitsluiten.
>Natuurlijk is het cynisch en treurig dat op andere plekken in de wereld mensen
>rechtenschendingen op grote schaal, onbestraft blijven. Dié praktijk zou
>dan ook
>logischerwijs onderwerp van je kritiek moeten zijn, niet het feit dat er
>nu bij hoge
>uitzondering eens wel wordt getracht een humanitaire ramp te voorkomen.

Misschien ben ik veel te cynisch, en misschien heb ik te veel Oliver Stone
gekeken, maar ik acht het volslagen uitgesloten dat het westen met oprechte
bedoelingen Kosovo ondersteunt... Want waarom vliegt er dan in godsnaam een
B-2 bommenwerper (zo'n ding dat 10 miljard kost en onzichtbaar is voor
radar en de halve wereld kan overvliegen zonder te tanken) vanaf Amerikaans
grondgebied naar Kosovo en weer terug, wat zo'n slordige 1 milljoen gulden
kost. Waarom, in Italie zijn genoeg F-16tjes, die veel goedkoper kunnen
vliegen, en andere bommenwerpers die genoeg schade in Kosovo kunnen
uitrichten.. Zou het misschien iets met het militair-industrieel complex te
maken hebben?

>Grappig trouwens dat je Israel als voorbeeld kiest. Jij beweerde toch ook
>dat de
>Serviers een historisch recht hebben op Kosovo?

Dat heb ik helemaal niet beweerd. Ik beweer dat Servië een principieel
recht heeft om Joegoslavië bij elkaar te houden, omdat haar grondwet en het
volkenrecht dat zegt.

> En dat die historische claim zwaarder
>telt dan de stem van de huidige inwoners van dat gebied?

dit heb ik ook nooit beweerd.

> Tegen wie zou dan naar analogie
>moeten worden opgetreden in Israel? Tegen de Israeli's, die de rechten van
>de palestijnen
>schenden? Of juist tegen de Palestijnen, de indringers? De joden kunnen
>tenslotte wel een
>sterk historisch en religieus onderbouwde claim op hun land doen gelden.
>Bijzonder goed gedocumenteerd ook, de geschiedenis van dat landje. Gaat
>nog stukken
>verder terug dan de beschreven geschiedenis van Kosovo als bakermat van de
>Groot-Servische beschaving.

Ongetwijfeld, maar opgestaan is plaatsje vergaan. :)

groetjes
Paul