Aanval op Joegoslavie

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Fri Mar 26 00:20:55 CET 1999

Paul van der Weijden schreef:

>Dus alleen economische redenen zijn belangrijk bij de beslissing om
>je al of niet af te scheiden.....

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik schreef dat het "bestaansrecht" van
Servie niet werd aangetast als Kosovo zich zou afscheiden, en een van
de argumenten die ik daarvoor aanvoerde was dat Kosovo geen bijzondere
economische betekenis had voor Servie. Ik reageerde daarmee op jouw
stelling dat afscheiding van Amsterdam "niet realistisch" was.

Ik probeer juist onderscheid aan te brengen tussen "praktische" en
"emotionele" argumenten. Omdat de meerderheid van de huidige bevolking
van Kosovo niet-Servisch is, vind ik dat Servie hoogstens praktische
bezwaren kan hebben tegen afscheiding van Kosovo. Emotionele argumenten
zijn erg belangrijk, maar de emotionele argumenten van de bevolking die
_nu_ in Kosovo woont (of er zojuist uit verdreven is) zijn wat mij
betreft duizend keer sterker, dan voor degenen die er alleen maar verre
voorvaderen hebben. Doden hebben geen stemrecht.

> Ik vind dat we heel eng politiek correct progressief blijven denken
> wanneer we nationalistische motieven bagataliseren.. of beschouwen
> als derderangs argumenten...

Je snapt niet wat ik bedoel. Ik ben namelijk helemaal geen tegenstander
van wat gezonde 'Verfassungspatriottismus'. Emotionele argumenten vind
ik op zichzelf niet derderangs, ik vind na zoveel jaar oorlog het
gebruik ervan door Servië in dit geval derderangs. Het regime misbruikt
die argumenten, en jij trapt er in.

Wat ik namelijk pas echt eng vind, is om nationalistische argumenten
alleen maar te koppelen aan bestaande staten.

> Bedenk wel, dat een van de belangrijkste redenen waarom Nederland
> bestaat een nationalistische is.....

Jij hebt teveel Nederlandse geschiedenisboekjes gelezen...

Herman Beun              Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
CHBeun at worldonline.nl    http://home.worldonline.nl/~chbeun/