Aanval op Joegoslavie

Jan Van Reusel Jan.VanReusel at PING.BE
Fri Mar 26 06:36:30 CET 1999

> Ja?
>
> Stel dat 90% van de Friezen afscheiding willen. Sturen wij
> dan ons leger
> erop af en drijven we ze het land uit?
>
> Marc.

u moet dat vooral niet ti simplistisch zien. het zijn niet alleen "de mensen zelf" wat meetelt in een conflict over afscheiding,

het is evenzeer de (strategische) ligging van friesland,
de rijkdom en het belang van de locale economie,
de plaats van friesland in de geschiedenis van de nederlanden...

en vooral ook: waar gaat de nieuwe grens lopen?
"de friezen" zullen die waarschijnlijk "iets ruimer" trekken dan "de hollanders". ooststellingwerff? sint nikolaasga?

en als 90 % van de friezen de afscheiding echt wil, wie zijn dan die 10 %?  zijn dat dan friezen of in friesland woonachtige marokkanen? ik vermoed dat "de hollanders" de grens (van het toelaatbare) in dat geval ook wel anders zullen leggen dan "de friezen".

jan van reusel
vlaamse jood
maasmechelen