Aanval op Joegoslavie

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Mar 25 14:02:54 CET 1999

Paul van der Weijden wrote:

> Mag ik je eraan herinneren dat dit conflict begonnen is met een aanval van
> de Kosovaren,

Hoe kortzichtig geredeneerd...

Mag ik je eraan herinneren dat albanezen, turken en serviers al eeuwen strijden om
dit gebied. En dat de albanezen regelmatig zelfbestuur over Kosovo hebben gehad,
recentelijk nog vanaf 1974 totdat Milosevic in 1989 de autonomie weer afpakte.
Mag ik je eraan herinneren dat de Albanezen sinds die tijd onderdrukt worden door
de Serviers. Een vergelijking met het apartheidsregime van ZA is zeker niet
misplaatst.
Mag ik je eraan herinneren dat de Albanezen onder leiding van Rugova jarenlang
vreedzaam verzet hebben gepleegd en de internationale gemeenschap hebben gesmeekt
de problematiek van Kosovo deel te laten uitmaken van de akkoorden van bv. Dayton.
Helaas is de internationale gemeenschap daartoe pas bereid als er werkelijk oorlog
wordt gevoerd. De Albanezen hebben jarenlang gehoopt op een oplossing zonder
bloedvergieten. Maar die hoop is natuurlijk niet eeuwig...

>  Mensen, mensen, mensen,,,, dit is in de eerste plaats een binnenlands

> conflict..... Hoe zou Nederland het vinden wanneer de Navo hier eens lekker
> gaat huishouden, omdat Friesland zich wil gaan afscheiden... Een land heeft
> toch het recht om zijn unie bij elkaar te houden.......

Hebben ze ook het recht de belangrijkste mensenrechten van een ethnische minderheid
in hun land te schenden? En zo nee, behouden ze dan toch het recht met alle
middelen (ethnische zuiveringen etc.) het land 'bijeen te houden'? Ik hoop niet dat
je deze vraag met ja beantwoord, Paul. Daarmee zou je ieder democratisch beginsel
schenden.

By the way, als de Friezen zich willen afscheiden moeten ze dat maar doen. Het is
mij niet 1 dode waard om een onwillige provincie te dwingen deel te blijven
uitmaken van het koninkrijk der Nederlanden. Sterker nog, het is m.i. het
democratisch recht van de Friezen om voor afscheiding te kiezen.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels