Aanval op Joegoslavie

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Mar 25 13:06:27 CET 1999

At 11:48 25-03-1999 Thursday , Roelof van Netten wrote:

>Maar nu, de NAVO eindelijk ingrijpt toch dat ambivalente gevoel. Waarom wel
>in Kosovo en niet in al die andere gevallen waar ook sprake is van
>humanitarie catastrofes.

>En welke effecten heeft deze geweldspiraal?

>Maar zoals Cees terecht concludeert, wie weet een beter alternatief voor al
>die mensen in Kosovo??

Of dít een beter alternatief is moeten we nog bezien. De Heer Milosovic
heeft nu een geweldig alibi in handen gekregen om radicaal alle Albanezen
te verdrijven. De verdrevenen komen te zitten tussen twee vuren. Deze
oorlog moet hard gevoerd worden of niet gevoerd worden, dat was vanaf het
begin duidelijk. Een half oorlogje (Irak model) leidt tot dubbele ellende.
Dus de harde oorlog die onvermijdelijk is zou ten dienste staan van de
Kosovaren? Kom nou, hij staat primair ten dienste aan de reputaties van
politici, militaire toppers en de NAVO.  Waarom valt het woord
`geloofwaardigheid' de laatste dagen zoveel? Vanuit mijn onmachtige positie
te Amsterdam kan ik inderdaad geen alternatief verzinnen, dat is mijn taak
ook niet.  ik kan alleen maar uitdrukkig geven aan een gevoel van skepsis
en machteloosheid.
Werkelijk, ik hoop dat Kosovo uit deze oorlog komt als een vrije,
welvarende en democratische regio. Ik vrees echter het tegendeel.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl