[Re: internetspreekuur]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed Mar 24 19:23:44 CET 1999

Cees de Groot wrote:
>Ik heb geruchten gehoord dat het email systeem in de TK
>belabberd werkt...

Valt mee. De server is een enkele keer lastig bereikbaar, de firewall (voor
toegang van buiten) doet wel eens lastig, maar normaal gesproken gaat het
goed. Alleen verandert men af en toe centraal software, en dan trekt men de
stekker er gewoon uit voor een weekend. Zonder de e-mails ergens op te vangen
en later alsnog te distribueren. Afzenders krijgen dan gewoon een foutmelding.
Euronet (reactie Arie Dirkzwager) heeft betrekking op het feit dat kamerleden
vanaf hun huisadres via Euronet internet opgaan (en dan al dan niet contact
maken met de -firewall van de- Tweede Kamer.

>maar ook dat een beetje
>TK lid een behoorlijk volle "inbox" heeft als het dan een keertje werkt
>(kan iemand van de fraktie hier commentaar op geven?).

Is waar. En het neemt snel toe. Tal van ambassades en actiegroepen weten ons
te vinden. De regering van Cuba bericht over het proces tegen de vier
activisten, en de verdedigingsspeech van Milosovic van gisteravond stond
vandaag ook op de e-mail.

>Welk kamerlid leegt zijn/haar "inbox" met een zekere regelmaat
>(=dagelijks)? Kan iemand mij email adressen van TK-leden geven die ook
>feitelijk in gebruik zijn? (al zijn het er maar een paar)

Een aantal wel, een aantal niet. Geen namen, wel de mededeling dat we bij de
fractie momenteel (nadat iedereen de afgelopen weken van nieuwe hard- en
software is voorzien) bezig zijn om zo veel mogelijk noodzakelijke informatie
via de e-mail te sturen. Zodat geen enkele collega straks nog zonder kan.
Overigens is de D66-fractie de enige van wie (alle) e-mail-adressen ook op de
eigen (d66)-site te vinden zijn. Is een begin.

>Ik vermoed dat als je het email volume extrapoleert naar, zeg, 75%
>"internet-dekking" in >Nederland, dat je ver boven de hoeveelheid
>post/faxen/telefoontjes >uitkomt die men nu krijgt

Ik vrees het ook. Maar dat moet dan maar. En vergeet niet, de president van de
USA krijgt e-mails uit de hele wereld, waaronder ook veel onzin, dus zo'n
standaardbriefje moet in zijn geval wel. De vraag is echter of meer serieuze
e-mails er uitgepikt worden. In ieder geval zou dat wel moeten. Met dien
verstande dat er ook mensen zijn die 27 e-mails met bijlagen sturen over
hetzelfde onderwerp. En enig begrip wel nodig is dat het meestal niet mogelijk
is om daar menskracht voor vrij te maken.

Bert (ICQ 33077900)