De minst bedeelde (was: internetspreekuur)

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Wed Mar 24 00:39:01 CET 1999

Tjonge jonge... 'k wist niet dat je kwaad werd. Natuurlijk heeft niet
"iedereen" een telefoon, maar wel dusdanig veel mensen dat je over
"iedereen" kunt spreken. Net als dat niet iedereen een adres heeft, maar
het toch ook niet zo vreemd is dat je zonder adres geen lid kunt worden van
D66.

Wat mij betreft hoort een telefoon tot de basisbehoeften waarover elke
Nederlander hoort te kunnen beschikken. Een krant en een televisietoestel
hoort daar in mijn opinie ook bij trouwens, al zijn er ongetwijfeld nog
veel meer mensen die geen krant of TV kunnen betalen. Toch ga ik er ook
vanuit dat als iets in de krant staat, iedereen het kan weten. Ik ga er ook
vanuit dat iedereen in Nederland kan lezen en schrijven, al weet ik dat dit
niet zo is. Zo maak ik wel vaker van dit soort generalistische
vooronderstellingen waarbij ik zomaar een groep mensen "vergeet". Dat doe
ik, omdat elke discussie anders vrijwel onmogelijk wordt.

Het probleem dat Roeline en Erik aansnijden is heel reeel en ik wil het
zeker niet bagataliseren, maar ik maak er bezwaar tegen om de discussie
over de informatiesamenleving te vertoebelen met dit gemakkelijke argument.
Dat er mensen zijn die geen telefoon hebben en die, analoog daaraan, straks
niet over internettoegang beschikken is een discussie op zich. Dit soort
argumenten horen thuis is een discussie over inkomenspolitiek en niet
ergens anders. Laat me dat uitleggen.

Het argument van Roeline en Erik noem ik voor het gemak even het argument
van de minst bedeelde. Dit argument heeft in al haar waarheid de kracht om
elke discussie en elke vooruitgang dood te slaan.Vrijwel alles kan worden
afgeschoten met deze argumentatie. Zonder te willen suggereren dat iemand
op deze lijst een van de volgende beweringen heeft gedaan, zouden
rekeningrijden, het aanleggen van fietspaden en het organiseren van
politiek cafés uitgaande van de minst bedeelde niet meer mogelijk zijn.
Immers, als rekeningrijden wordt ingevoerd kunnen alleen mensen met
voldoende geld nog autorijden. Fietspaden aanleggen zou, net als het
organiseren van een digitaal spreekuur, niet meer mogelijk zijn omdat
sommige mensen geen fiets kunnen betalen. En deze zelfde mensen hebben heus
geen geld om naar een politiek cafe te komen - ze kunnen het vervoer niet
betalen en als ze geen biertje kunnen bestellen voelen zij zich sociaal
buitengesloten. Wie het argument van de minst bedeelde als leidend beginsel
hanteert komt tot een "stem tegen"-politiek waarin geen enkele vooruitgang
meer mogelijk is en die uiteindelijk voor iedereen slechts narigheid in
petto heeft. Immers, stilstand is achteruitgang.

Het voeren van inkomenspolitiek heeft het voordeel dat het de politiek in
staat stelt om ook op andere tereinen politiek te kunnen maken. Wanneer bij
elke beslissing inkomenspolitiek wordt betrokken wordt Nederland enorm star
en verliest zij alle dynamiek. En het is juist de minst bedeelde die de
daaruit volgende achteruitgang het hardst zal voelen, alle goede
bedoelingen ten spijt.

Groet, groet,
Andor.