AW: wetten op internet

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Tue Mar 23 09:59:57 CET 1999

        Rik schreef:
> In een e-magazine dat Intercai wekelijks uitgeeft kwam ik onderstaande
> tekst
> tegen. Over de inhoud daarvan is nog wel wat te zeggen vind ik.

> op
> burgers.
> >
> Ik ben dat eens met de Kamer.

Hoezo minder toegankelijk, wat bedoel je daar precies mee Rik? Gaat het dan
om de fysieke toegankelijkheid of de inhoudelijke. Ik denk niet dat je kunt
zeggen dat de fysieke toegankelijkheid slechter zal worden dan hij nu is, nu
moet je een wetboek kopen om de wet- en regelgeving te kunnen bestuderen. Op
het moment dat dat financieel niet haalbaar is of je niet van plan bent een
compleet wetboek aan te schaffen om af en toe iets op te zoeken heb je de
bibliotheek. Dat zal na dit voorstel waarschijnlijk niet anders zijn.

> [...]
> niet meer. De overheid zet alle teksten op het net met een nette
> zoekmachine
> en klaar is Kees.
>
> De boekverkopers hoeven niet bang te zijn dat hun handel
> verdwijnt. Er blijft behoefte aan toelichting en uitleg. (De Grondwet voor
> Dummies, eerste deel uit een serie? En bij aanschaf een
> boekenweekgeschenk...)
>
> Voor de andere genoemde boeken (telefoonboek) gelden m.i. iets andere
> criteria. De oplossing is natuurlijk microbetaling over Internet met je
> Chipknip, een dubbeltje per keer, maar dat duurt nog wel even vrees ik.

        Eens, een monopolie is niet goed zeker niet waar het gaat om iets
wat openbaar bezit hoort te zijn.

> eens
>
> Dat moet hij sowieso maar doen. Daarvoor hoeft hij toch niet op de
> uitgevers
> te wachten? Tot september volgend jaar n.b.

Hier komt het grote probleem Rik, Korthals kan dat niet zomaar doen omdat
hij geen databank heeft, terecht zeg je dat het niet goed is dat een
commerciële aanbieder 90% van de markt in handen heeft maar dat is niet voor
niets. Rond 1980 is Kluwer begonnen met het aanleggen van een databank
(Centraal Wetten Bestand), een databank met daarin de wetgeving zoals die
ook in wetboeken verscheen, dit bestand is in een periode van ongeveer 5
jaar opgebouwd. Pas in 1995 komt de overheid er achter dat er in het beheer
van de wetgeving iets niet klopt, alle ministeries waren verantwoordelijk
voor hun eigen wetgeving en waren dus eigen databanken aan het bijhouden.
Het grote probleem hierbij was dat in de wetgeving problemen optraden bij
ministerie-overschrijdende wetten, of wetten waarbij uit een ander
ministerie aanvullende wetgeving gemaakt moest worden. Op dat moment sloot
men een overeenkomst om te komen tot een Algemene Databank Wet- en
regelgeving op basis van het CWB van Kluwer. Onderdeel van het contract is
dat de overheid een redactiefunctie ging vervullen waardoor de opmerkingen
van de uitgever (over fouten in de wet) werden doorgesluisd en waardoor de
uitgever zijn bestanden verder kon verrijken. In dit contract is afgesproken
dat de uitgever soepel moet zijn als het gaat om aanvragen van andere
potentiële aanbieders die delen of het gehele bestand willen kopen, met
soepel wordt ook bedoeld een redelijke prijs. De SDU heeft hiervan gebruik
gemaakt door voor 7 ton de gehele databank te kopen met waarschijnlijk de
bedoeling deze bij te gaan werken vanaf dat moment. In dat contract staan
ook bepalingen die het Korthals op dit moment onmogelijk maken deze
databank, zonder toestemming van de uitgever, op het internet te zetten.

Ik vraag me eigenlijk zelf af wat het nut is van het integraal publiceren
van de wetgeving op internet. Allereerst vauit het principe dat iedereen
wordt geacht de wet te kennen is het juist, maar bereik je dat door de
wetgeving op internet te zetten? Ik denk het niet. Daarnaast denk ik dat het
grote probleem juist schuilt in de wijze waarop je de wetgeving toegankelijk
maakt, een uitgever wordt geacht toegevoegde waarde te bieden die de
wetgever niet biedt. Met deze toegevoegde waarde is het vaak alleen aan
hoger opgeleiden voorbehouden om precies de intentie van de wetgever te
begrijpen. De wetgeving op internet, met een goede zoekmachine zal
waarschijnlijk niet leiden tot een grotere toegankelijkheid. Om met behulp
van de zoekmachine iets te kunnen vinden moet je toch op de hoogte zijn van
de gangbare juridische termen, een gangbare formulering als inbraak komt in
het wetboek niet voor.

Overigens zijn je tips om te komen tot publicaties als De grondwet voor
dummies in dankbaarheid aanvaard, ik werk dan niet bij de Juridische
afdeling van Kluwer maar ik zal het doorgeven. :-)

Groet

Marc-Jan Ahne
Deventer