internetspreekuur

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Tue Mar 23 09:09:20 CET 1999

In article <v01510102b31bcbf9e0e1@[194.134.8.111]> you write:

>Dat valt te bezien. De auto was eens slechts een toevoeging maar heeft
>de postkoets geheel verdrongen.

En afgezien daarvan: het gaat dingen zo grondig veranderen, dat het daarna
niet meer echt relevant is of je ook nog faxen en brieven kan schrijven.

>Wie het Internet op wil ziet zich met een aanzienlijke drempel gecon-
>fronteerd: kosten van een PC, telefoonkosten, providerkosten, noodzake-
>lijke kennis van de apparatuur en de netiquette.
>Een briefje lijkt me zo beschouwd heel wat laagdrempeliger.

Als je echter al een PC plus blablabla heb staan, wordt een email opeens
heel laagdrempelig: je hoeft alleen maar wat woorden in te tikken, met de
volgende verbinding gaat het automatisch mee, het is meteen over, maar je
stoort niemand aan de andere kant, want die leest pas mail als hij er tijd
voor heeft (beter dan een telefoontje dat vrijwel altijd ongelegen komt),
etcetera.

Email is de meest laagdrempelige vorm van communicatie die er is.

>Komkom, waarom zou het voor die mensen voor wie het niet vanzelfsprekend
>is om even de D66-fractievoorzitter van de gemeenteraad of een kamerlid
>op te bellen *wel* vanzelfsprekend zijn om dergelijke functionarissen
>een email te sturen?

Wacht maar af. Ik heb geruchten gehoord dat het email systeem in de TK
belabberd werkt (laat me raden: M$ Exchange), maar ook dat een beetje
TK lid een behoorlijk volle "inbox" heeft als het dan een keertje werkt
(kan iemand van de fraktie hier commentaar op geven?). Ik vermoed dat als
je het email volume extrapoleert naar, zeg, 75% "internet-dekking" in
Nederland, dat je ver boven de hoeveelheid post/faxen/telefoontjes
uitkomt die men nu krijgt.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>