Lambrechts over Microsoft en Hermans

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Mon Mar 22 13:39:46 CET 1999

>Nee, maar ze zouden afhankelijk zijn van Apple. Dat is waar.
>Zoals ze bij het CIAO-project afhankelijk van SUN waren.
>Zoals afhankelijk van SUN zijn wanneer alles onder Java moet worden
>geschreven; SUN is eigenaar van de Java-taal.

En heeft het, juist om te voorkomen dat deze indruk zou ontstaan, aan het
ISO voorgedragen ter standaardisering. Ik weet niet waar je je informatie
vandaan haalt, maar Java ontwikkeling maakt je niet afhankelijk van Sun. Bij
het CIAO projekt was de leverancierskeuze Sun (en Cisco), maar dezelfde
infrastruktuur had van elke hardwareboer kunnen komen.

>Op Apple-computers kun je momenteel drie besturingssystemen draaien:

Nu begin je zelf de nadruk te leggen op het hardwareplatform.

>Dit levert dus hoge beheerskosten op.

Jouw conclusie. Mijn prive-server, die ongeveer net zo veel verkeer trekt
als een server op een middelbare school en gebaseerd is op een 486/66
PC draait inmiddels 139 dagen zonder dat ik er zelfs maar in de buurt
geweest ben. Middels het "CIAO" model kan een enkele systeembeheerder de
servers op tientallen scholen in de gaten houden en onderhouden; de NC's
hebben geen beheer nodig.

>Inderdaad. Dit stelt forse eisen aan het Local Area Network.

Nonsens. Elk standaard LAN trekt dit zonder enig probleem.

>Dit nodigt uit tot hacken.

Dat doet een apart kennisnet zeker niet? Overigens is de beveiliging van
Virtual Private Networks over het Internet goed genoeg voor het bedrijfsleven,
dus zeker voor scholen.

>Jengelen onze kinderen om door middel van intensieve merchandising ge-
>adverteerde Amerikaanse speelfiguurtjes omdat wij dat willen? Tsssk.

Mooie kans om educatief bezig te zijn en ze uit te legen waarom ze Mr. Action
Man _niet_ krijgen voor hun verjaardag.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>