Lambrechts over Microsoft en Hermans

Mon Mar 22 02:08:03 CET 1999

At 08:55 21-03-1999, Cees de Groot wrote:

[Hoeveel Nederlandse uitgevers van educatieve software produceren hoe-
veel educatieve -, op scholen bruikbare Java-applicaties?]
>Ik heb het nu niet over de status quo, maar over een gewenste situatie.

Ah, het is toekomstmuziek. Dat was het ook al toen ik het mislukken
van het CIAO-project voorspelde.

>Apples krijg je van 1.0 leveranciers - Apple Benelux. Als scholen op de Mac
>zouden standaardiseren, zouden ze volledig van dit bedrijf afhankelijk zijn
>voor hardware en operating system. Afgezien van het feit dat Apple misschien

Nee, maar ze zouden afhankelijk zijn van Apple. Dat is waar.
Zoals ze bij het CIAO-project afhankelijk van SUN waren.
Zoals afhankelijk van SUN zijn wanneer alles onder Java moet worden
geschreven; SUN is eigenaar van de Java-taal.

>een politiek korrekter smoel weet op te zetten dan Microsoft, is dit misschien
>nog wel van twee kwaden de ergste.

Mjah? Ik hoop niet dat we in een van de fameuze platformoorlogen ver-
zeild raken. Het feit dat Microsoft in een slepende rechtszaak is ver-
wikkeld met de Amerikaanse overheid en dat daarbij tientallen illegale
praktijken van Microsoft aan het licht zijn gekomen zegt mijns inziens
genoeg.

Op Apple-computers kun je momenteel drie besturingssystemen draaien:
- Mac OS
- Linux
- Be OS

Daarnaast bestaan er zeer stabiele emulators voor Windows, TOS en
Amiga OS.

Omgekeerd wordt Mac OS bij de volgende release platformonafhankelijk;
je kunt het dan ook draaien op de in PC's gangbare Intel-processoren.

De afhankelijkheid lijkt me dus niet zo'n heel groot probleem.
Maar laten we de zaak niet toespitsen op hardware en OS.

>Vooroordeel. Linux _beheren_ is notoir gebruikersonvriendelijk, maar

Dit levert dus hoge beheerskosten op.

[verkeer tussen server en thin client]
>Ik wil het hier niet in het technische trekken, maar dit netwerkverkeer
>speelt zich op het LAN af.

Inderdaad. Dit stelt forse eisen aan het Local Area Network.

[Intranet wenselijk]
>Maar daar heb je geen aparte fysieke netwerkstructuur voor nodig. Dat kan
>prima over het Internet, en die twee zijn uitstekend af te schermen.

Dit nodigt uit tot hacken.

[Amerikaans cultuurimperalisme optreden]
>"Cultuurimperialisme". Geinig woord. Net alsof de Amerikanen onze cultuur
>bij kunnen stellen _zonder_ dat we dat willen. Je bent zelf de hamburger die
>je eet...

Dat is geen Amerikaans cultuurimperialisme, maar Duits cultuurimperalis-
me. ;-) ('Man ist was man isst.')

Serieus. De Amerikanen kunnen niet alleen onze cultuur bijstellen, ze
doen het doorlopend. En echt niet alleen omdat wij dat willen.
Waarom mikken reclamemakers op kinderen? Omdat die de gebruikte drog-
redeneringen nog niet doorzien.
Jengelen onze kinderen om door middel van intensieve merchandising ge-
adverteerde Amerikaanse speelfiguurtjes omdat wij dat willen? Tsssk.

>Een heel belangrijk leerdoel bij Internetcursussen op scholen is hoe uit te
>maken of informatie kwalitatief hoogwaardig is. Dat kan alleen door ze los
>te laten op de ruwe informatie.

Sterker nog: eigenlijk heb je er helemaal geen Internet voor nodig.
Of Intranet (Kennisnet). Je kunt leerlingen dit ook bijbrengen door
ze de Telegraaf en NRC Handelsblad met elkaar te laten vergelijken.
Of Het Parool en de Party.

>En daarom moeten ze ook maar niets over Nelson zien?

Dat heeft u mij niet horen zeggen. *)
Ik gaf als reden voor een Kennisnet het tegengaan van cultuurimperialis-
me. Zonder me uit te laten over de vraag of dit een reeel probleem is.

>homepage ingesteld wordt. Maar dan zie ik nog steeds niet in waarom dat
>a) op een apart netwerk moet, b) waarom dat driekwart miljard moet kosten,
>en c) waarom de rest van Nederland daar geen toegang toe zou moeten hebben.

Ik eerlijk gezegd ook niet, maar in mijn rol van advocaat van de dui-
vel zal ik er toch iets over zeggen:

ad a) dit voorkomt hacken
ad b) dit bevordert de subjectieve waardering ('het heeft veel geld ge-
      kost dus het moet wel goed zijn')
ad c) heeft de rest van Nederland toegang tot de schoolboeken?

Erik vdMb

*) ook de titel van een leerzaam boekje over drogredeneringen.