Gekozen Commissie

eric.willems at OUH.NL eric.willems at OUH.NL
Sun Mar 21 23:16:08 CET 1999

Lousewies van der Laan stelt een uit Europarlementariers gekozen commissie
voor:

Het monisme maak ik dagelijks mee in mijn praktijk als gemeenteraadslid in
Maastricht. Uiteindelijk werkt het alleen maar verlammend om formeel over
alles te gaan maar in werkelijkheid over vrijwel niets. Ik droom van een
duaal gemeentebestuur met een sterk uitvoerend college, geformeerd door een
direct gekozen burgemeester. Dat college dient voortdurend hinderlijk te
worden gevolgd door een eveneens direct gekozen gemeenteraad die zichzelf
ook als een controlerende macht voelt en gedraagt. Ik hoop dat dit ooit ook
nog eens het Europees model zal worden.

Ik ben het overigens niet eens met Mark Giebels die van mening is dat
wethouders buiten de raad betere bestuurders zal opleveren. Ik ken colleges
waar raadsleden zich als uitstekende wethouders ontpopten. Maar je hebt er
niet altijd even veel aan als niet het hele college als een goed team
functioneert. Ook hier is de keten zo sterk als de zwakste schakel. Om
goede bestuurders aan te trekken zijn twee dingen noodzakelijk. Een goede
formateur die met meer dan alleen partijpolitieke afwegingen rekening houdt
en goede arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar met voorwaarden die goede
bestuurders elders in deze samenleving kunnen verwerven. Aan beide is op
dit moment nog niet voldaan.

Groet,

Eric Willems, Maastricht