Lambrechts over Microsoft en Hermans

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Sun Mar 21 08:55:55 CET 1999

>Even concreet graag. Hoeveel Nederlandse uitgevers van educatieve soft-
>ware produceren hoeveel educatieve -, op scholen bruikbare Java-appli-
>caties?

Ik heb het nu niet over de status quo, maar over een gewenste situatie.

>Microsoft hanteert die strategie wel, Apple voor zover mij bekend niet.

Apples krijg je van 1.0 leveranciers - Apple Benelux. Als scholen op de Mac
zouden standaardiseren, zouden ze volledig van dit bedrijf afhankelijk zijn
voor hardware en operating system. Afgezien van het feit dat Apple misschien
een politiek korrekter smoel weet op te zetten dan Microsoft, is dit misschien
nog wel van twee kwaden de ergste.

>Aan de andere kant is Linux notoir gebruikersonvriendelijk.

Vooroordeel. Linux _beheren_ is notoir gebruikersonvriendelijk, maar je moet
ook niet onder de motorkap gaan zitten schroeven als onderwijs. De GUI's
die op Linux liggen zijn behoorlijk gebruikersvriendelijk.

>Hoho, de zogeheten thin clients (netwerkcomputers), zoals die JavaSta-
>tions, genereren nu juist *wel* heel veel netwerkverkeer!

Ik wil het hier niet in het technische trekken, maar dit netwerkverkeer
speelt zich op het LAN af.

>Stel je voor dat je op elke schoolbank een TV-toestel neerzet en de
>leerlingen krijgen allemaal een afstandsbediening. Dat wordt zappen.
>En hetzelfde gebeurt natuurlijk wanneer je je leerlingen onbeperkt
>hun gang laat gaan op het Internet. Dan kan een Intranet wenselijk
>zijn.

Maar daar heb je geen aparte fysieke netwerkstructuur voor nodig. Dat kan
prima over het Internet, en die twee zijn uitstekend af te schermen.

>Van een schoolboek dat is uitgegeven door de bekende uitgeverij X.
>te Y. is de kwaliteit gewaarborgd. Van informatie op het Internet
>niet. Er zal ook, nog sterker dan al het geval is, Amerikaans cul-
>tuurimperalisme optreden.

"Cultuurimperialisme". Geinig woord. Net alsof de Amerikanen onze cultuur
bij kunnen stellen _zonder_ dat we dat willen. Je bent zelf de hamburger die
je eet...

Een heel belangrijk leerdoel bij Internetcursussen op scholen is hoe uit te
maken of informatie kwalitatief hoogwaardig is. Dat kan alleen door ze los
te laten op de ruwe informatie.

>bleek het te gaan om een roeiclub. Over onze grootste zeeheld - al-
>thans volgens Van Jole - stond niets op het Net!

En daarom moeten ze ook maar niets over Nelson zien?

>Een Kennisnet zal moeten worden gevuld met informatie. Dat dwingt tot
>een discussie die waarschijnlijk niet gevoerd zal worden als van
>Internet gebruik wordt gemaakt. Omdat daar de informatie al is, zij
>het van matige kwaliteit.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er centrale websites voor scholen
neergezet worden, waar informatie aangeboden wordt die binnen het programma
van de scholen past. Ik kan me voorstellen dat deze website(s) als standaard
homepage ingesteld wordt. Maar dan zie ik nog steeds niet in waarom dat
a) op een apart netwerk moet, b) waarom dat driekwart miljard moet kosten,
en c) waarom de rest van Nederland daar geen toegang toe zou moeten hebben.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>