internetspreekuur

Dirk van der Woude vdwoude at CISTRON.NL
Fri Mar 19 23:45:03 CET 1999

Cees de Groot wrote:

> wat gaan we doen om deze steeds erger wordende tweedeling in de samenleving
> te bestrijden? Ik  houdt niet van overbodige wetten en regels (liberaal),
> maar toch begin ik langzaamaan te denken dat er op een of andere manier
> (in bibliotheken) verplicht openbare Internet toegang gerealiseerd zou moeten worden
> (sociaal). Een doekje voor het bloeden, maar toch - als er niets
> gedaan wordt, is digibeet zijn straks echt een probleem (nu is het
> nog leuk om te zeggen dat je digibeet bent, over vijf jaar niet meer).

Dag Cees,

Volgens mij doen bibliotheken daar al heel erg veel
aan. Tenminste in Amsterdam staan tientallen
terminals - en ze zijn voortdurend bezet. In de nieuwe
bieb staan er dan ook nog veel meer gepland.
Het probleem is er inderdaad, niet alleen in ons
land. Verderop een berichtje uit de Cebit-krant
van gisteren. In Duitsland wijst men er op dat
keihard versterking van de ICT-capaciteit nodig
is in het onderwijs. Eerder op deze lijst kwam
al het bericht langs dat Ursie Lambrechts daar
een heldere en m.i. zeer wijze inzet op heeft:
zet niet alles op Bill Gates en op een binnenkort
obsolete infrastructuur.

Iets anders is of je nu de club in Amsterdam omdat
ze een spreekuur starten daar op moet afrekenen.
Ze zijn nog steeds per post, telefonisch en per fax
te bereiken. En wie wel 's naar een commissievergadering
op het stadhuis gaat (ze zijn openbaar en de koffie is
volgens mij gratis) kan ze zelfs aanspreken. Jawel,
in het wild en in persoon. Sommige fractieleden schijnen
nog wel eens los op straat te lopen...  ;-))
Oftewel de gedachte dat Atilla c.s. nu alleen nog
maar via internet bereikbaar zouden zijn is of
een al te snelle gevolgtrekking dan wel op z'n minst
onaardig.

Dirk

=========

Uit de Cebit-krant:
Forscher warnen User und Looser

Eine Studie bringt es an den Tag: Das
Computer-Zeitalter, meinen Experten, spaltet die
Gesellschaft in eine gut informierte Wissenselite
? und in Medien-Alphabeten. Vor allem
Hauptschüler blieben bei der Nutzung neuer Medien
auf der Strecke, sagt Horst W. Opaschowski,
Leiter des Freizeit-Forschungsinstituts der
British American Tobacco. Nur sechs Prozent von
ihnen nutzen zu Hause einen PC regelmäßig. Fast
fünfmal so hoch sei der Anteil der PC-Nutzer mit
höherer Schulbildung (28 Prozent).

Das geht aus einer repräsentativen Erhebung des
Instituts hervor, für die 3000 Bundesbürger ab 14
Jahren im Februar befragt wurden. Im Internet
surfen danach nur zwei Prozent der Hauptschüler,
während der Anteil der Universitätsabsolventen
hier mit 19 Prozent fast zehnmal höher liegt.
"Bevölkerungsgruppen mit niedriger Bildung
bleiben vom Aufbruch in das Multimedia-Zeitalter
weitgehend ausgeschlossen oder werden gar
abgekoppelt", so Opaschowski. Wenn es nicht bald
gelinge, wirklich alle allgemeinbildenden Schulen
ans Netz zu bringen, "wird sich die
Informationsgesellschaft in Deutschland in User
und Looser spalten".