Schorsing van Buitenen

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Fri Mar 19 13:08:25 CET 1999

Atilla Arda <arda at cistron.nl> schreef:

> Veel leuker is het om mensen een negatieve voorkeurstem te geven
> (zoals ik heb beschreven in Route66).

Dat is misschien wel leuker, maar het is ook een buitengewoon slecht
idee ;-)

Een negatieve voorkeursstem heeft een nivellerend effect op de
verkiezingsuitslag: kandidaten met een uitgesproken profiel worden
eruit gefilterd, compromisfiguren krijgen (nog meer) de overhand. Is
dat wat we willen? Een parlement vol grijze muizen spreekt mij in
ieder geval niet erg aan.

Er is ook een principiëler bezwaar: Met het uitbrengen van een
negatieve voorkeursstem op een bepaalde kandidaat geef ik mijn mening
over de keuze van mijn buurman, die zich door die persoon juist wel
goed vertegenwoordigd had gevoeld. Wie ben ik om me daarmee te
bemoeien? Laat ieder zijn eigen vertegenwoordiger kiezen!

Groeten,

Herman