AW: AW: Klokkenluiders

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Thu Mar 18 10:41:04 CET 1999

> hangt van zijn status af. Het hoeft bijvoorbeeld geen ambtenaar te zijn,
> het kan ook een extern aangestelde particulier opererende functionaris
> zijn.

Dat lijkt mij zelfs een voorwaarde.

> Een onafhankelijke functionaris dus, met een burgerrechtelijk
> arbeidscontract, dus geen primair  ambtelijke rechtspositie. Zijn (haar)
> bevoegdheden moeten helder omschreven zijn, en ook de garanties voor zijn
> onafhankelijk functioneren. De infomatie die hij krijgt kan gesluisd
> worden
> naar het OM, naar de ambtelijke top of naar politiek verantwoordelijken,
> al
> naar gelang actie geboden is.

Daar ligt volgens mij in sommige gevallen het probleem, wanneer er situaties
zich voordoen zoals nu bij Cresson valt voor mij de politiek
verantwoordelijke af, zo ook de ambtelijke top (die volgens mij ook op de
hoogte moest zijn van het doen en laten van haar politiek bestuurder en daar
blijkbaar mee instemde). De stap in de richting van het OM kan ik me bij
froude goed voorstellen maar in het geval van politiek wanbestuur, het onder
de pet houden van informatie, is de gang naar het OM niet altijd een
logische.

Misschien zou je onder politiek verantwoordelijken ook parlementsleden
moeten scharen, nu al is er regelmatig vertrouwelijk overleg over
onderwerpen die bekend moeten zijn bij de verschillende fracties maar waar
het ongewenst is alles meteen in de openbaarheid te gooien. Bij een
dergelijk overleg ben je ervan verzekerd dat er op politiek niveau aandacht
zal zijn voor hetgeen geconstateerd is, is het niet door coalitiefracties
dan wel onder parlementariërs van de oppositie.

> Extra nadruk wil ik leggen op de buiten-ambtelijke positie die hij heeft,
> de man of vrouw mag nooit
> gekapseld worden in de kluwen van ambtelijke en/of politieke
> machtsspelletjes of  personele afhankelijkheden.

En je moet voorkomen dat degene aan wie hij/zij rapporteerd niet
persoonlijk/functioneel belang heeft bij het toedekken van bepaalde zaken.
Rapporteren aan gekozen parlementariërs lijkt me daartoe de beste oplossing.
Dus uiteindelijk de weg die Van Buitenen heeft gevolgd maar via een
onafhankelijk tussenpersoon en niet aan één fractie maar aan alle.

Marc-Jan Ahne
Deventer