Schorsing van Buitenen

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Mar 18 10:01:05 CET 1999

Dirk van der Woude wrote:

> [...]
Hein reageert:
> U impliceert dat de ambtenaren die niet naar buiten zijn getreden geen guts
> zouden hebben. De vraag is: wat waren vB's  motivaties? Het zou toch jammer
> zijn wanneer blijkt dat ook partij-politieke redenen een rol hebben
> gespeeld, want daar zijn ambtenaren niet voor. De whistle-blowers-status
> van bepaalde ambtenaren moet in ieder geval formeel worden geregeld, daarin
> heeft onze fractievoorzitter gelijk.  De ongeschreven regel dat iets niet
> naar buiten mag als iets onder de rechter is blijft daarbij overigens een
> goede.

Is het niet zo dat je als ambtenaar gewoon eerst moet proberen het
"probleem" intern op te lossen/aan te kaarten. Als daar dan niets mee
gedaan is kun je (als het voor jouw zwaarwegend is) naar pers of
anderen stappen/lekken (en eventueel als het noodzakelijk is
persoonlijk). Het gaat natuurlijk wel om problemen waarbij je
loyaliteit als "burger" groter is dan je loyaliteit aan het bestuur.
Guts heeft hier niets mee te maken. Dat kunnen wij niet bepalen. Het
kan getuigen van meer moed als je intern probeert te vechten tegen je
hoge bazen. Ik denk dat in dit geval (met de positieve dingen die
voortgekomen zijn uit het lekken) de betreffende ambtenaar gewoon
weer aan het werk moet.
En een whistle-blower status lijkt me goed al weet ik nog niet hoe ik
me dat in "levende lijve" moet voorstellen. Wordt dat een soort
data-bank waar iedereen vrij toegang heeft, om de gelekte info te
gebruiken????
Groeten,
Joris van den Wittenboer

In a word, the special emphasis is upon the policy sciences
of democracy, in which the ultimate goal is the realization
of human dignity in theory and fact. (Lasswell)