AW: Klokkenluiders

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Thu Mar 18 09:56:34 CET 1999

Hein schreef:
> Het mooiste is en blijft een `whistleblowers'-act-achtige regeling,
> wettelijk, waarmee ambtenaren een centraal adres hebben waarnaar ze
> gevoelige informatie kunnen brengen.

Daarmee komen we terug bij het idee van Thom de Graaf om z.g.n.
vertrouwenspersonen in te stellen bij de overheid waar ambtenaren dergelijke
zaken kunnen melden. Die wettelijke regeling lijkt me zeer van belang om
daarmee ook een duidelijke procedure vast te kunnen leggen en tevens de
bescherming van de ambtenaar in kwestie te regelen. Ook moet dit garranderen
dat de vertrouwenspersoon niet als verlengstuk van het politieke bestuur
wordt gezien, een soort ombudsman binnen de overheid.

Overigens heb ik nog wel een probleem, op welke wijze kan deze
vertrouwenspersoon dingen aan de kaak stellen die de ambtenaar zelf niet
naar buiten kan en mag brengen. Wanneer het gaat om zaken die onder de
rechter zijn, zoals in het geval Van Buitenen, zal een vertrouwenspersoon
waarschijnlijk ook gebonden zijn aan bepaalde regels. Wat kan dan een
vertrouwenspersoon meer doen dan de ambtenaar?

Marc-Jan Ahne