Schorsing van Buitenen

Roelof van Netten roelof.van.netten at TIP.NL
Thu Mar 18 02:40:46 CET 1999

Op zich is dit wel een dillema.

Achteraf heeft Van Buitenen (ogenschijnlijk) 't gelijk volledig aan zijn
zijde.
Maar 't is mi wel over de grens van ambtelijke ethiek en loyaliteit aan het
bestuur.

In principe is het niet aan een ambtenaar om een rapport in de openbaarheid
te brengen. Dat is aan het bestuur (hoe dat ook tot stand is gekomen, en
hoe gebrekkig democratisch gelegimiteerd dan ook).
Als ambtenaar ben je primair verantwoording schuldig aan het bestuurlijk
gezag.

Van Buitenen heeft, naar ik aanneem beoordeeld dat het 'algemeen belang'
hier zodanig zwaarwegend was dat hij buiten de gebruikelijke kanalen om
heeft moeten lekken.
Het enige afwegingskader hierin is zijn eigen geweten geweest.

In de praktijk loop ik echter (als ambtenaar) vaker aan tegen informatie
die bestuurlijk (nog even) 'onder de pet' wordt gehouden. Informatie van
uiteenlopende aard. Informatie waarvan  een vakinhoudelijk ambtenaar van
mening is dat 't van 't grootste belang is dat die openbaar wordt gemaakt.

Ik denk dat het een goed uitgangspunt is dat het toch aan de bestuurder
moet zijn om te bepalen hoe met informatie wordt omgegaan.
Mocht een ambtenaar tegen strafbare feiten aanlopen, dan is aangifte de
daartoe geeigende weg.

Roelof