Referendum

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Wed Mar 17 23:31:59 CET 1999

At 13:44 17-3-99 +0100, Marc-Jan Ahne wrote:
>Afgelopen maandag stond in de Volkskrant een ingezonden stuk van Michel van
>Hulten over het referendum. Zijn conclusie was dat het referendum in haar
>huidige vorm alle drukte niet waard is. In zijn betoog gaat hij in op het
>inhoudelijke referendumvoorstel, de drempels die te hoog zijn etc. Michel
>vraagt zich af wat een D66 lid gezegd zou hebben wanneer je hem drie maanden
>geleden zou hebben gevraagd of dit referendumvoorstel de moeite waard is.
>Volgens Michel zou hierop het antwoord ontkennend zijn geweest. Alleen bij
> [...]
Stuk van Michel gemist; drempels zijn hoog, maar je moet ergens mee
beginnen; deze eerste stap heeft ruim dertig jaar gekost; in de komende
dertig jaar lukt het ook wel om die drempels wat te verlagen, mits we het
principe maar geregeld kunnen krijgen nu; als we dat om de lieve vrede
laten lopen is er voor het referendum op nationaal niveau de komende dertig
jaar geen kans meer, en valt ook de landelijke dekking van de lokale
referenda weg.
Het is dus een crisis waard; en dan reken ik op een ook standvastige PvdA,
dus laten we maar vast gaan sparen voor een nieuwe campagne !

Robert Jan Jonker
Utrecht