Amsterdamse perikelen????

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Mar 16 09:31:01 CET 1999

At 09:06 16-03-1999 , Walther Schoonenberg wrote:

> Ik moet ook zeggen dat de sfeer in Amsterdam anders is
>als op deze discussielijst. Op de ledenvergaderingen bijvoorbeeld werd
>inhoudelijk met argumenten gediscussieerd zonder dat op de persoon werd
>gespeeld. Zelfs als de positie van de wethouder ter discussie stond (wat ik
>al meerdere malen heb meegemaakt), ging dat op een zakelijke wijze zonder
>dat direct op de persoon werd gespeeld. Ik ben van mening dat Jikkie moet
>worden vervangen, maar als ik dat vind en zeg probeer ik dat niet op de
>persoon te spelen maar op grond van zakelijke argumenten (zoals dat zij geen
> [...]

Beste Walther, dat geldt voor het kleine clubje dat de kern vormt van de
amsterdamse afdeling. Daar is iedereen het met elkaar eens, en drinkt men
gezellige biertjes. Klopt. Maar wanneer iemand als nieuwkomer jullie
eensgezindheid doorbreekt, en stelt dat gedoogbeleid (bijvoorbeeld) een
acceptabele vorm van besturen kan zijn, dan wordt die iemand door een
ex-voorzitter notabene, met luide en onaangename stem de les geleerd,
zonder al te veel inhoudelijkheid, en met gebruik van ongepaste
krachttermen. En de afdeling zwijgt, stemt toe en drinkt zijn biertje.
Over de wethouder: zij begint langzamerhand de zondenbok te worden van het
bestuurlijk onvermogen dat een collectiev product van D66 Amsterdam is.
Wanneer de afdeling Jikkie probeert pootje te lichten door een motie aan te
nemen warmee haar positie in het college onmogelijk kan worden, dan heeft
de afdeling minstens zoveel schuld aan de `perikelen' als de wethouder
zelve. En de fractie had ons kunnen waarschuwen, die had kunnen voorzien
dat de wethouder in grote problemen zou komen, dus de motie kunnen
ontraden. Maar nee. Het is een stiekem machtsspelletje geworden, met poten
die onder stoelen worden weggezaagd, en eea voorstellen als zo gezellig en
redelijk is bezijden de waarheid spreken. Op deze lijst wordt soms direct,
open en confronterend gediscussieerd. Dat spreekt me meer aan, maar okee,
het is een kwestie van smaak.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl