PS

Daniel.HANEKUYK at DG3.CEC.BE Daniel.HANEKUYK at DG3.CEC.BE
Mon Mar 15 19:20:30 CET 1999

Andor Admiraal vindt dat
er 5 goede redenen zijn om de PS af te schaffen:
>1. De provinciale staten missen democratische legitimiteit
>2. De provinciale staten zijn niet politiek
>3. De eerste kamer-constructie kan worden herzien
>4. Er is iets te winnen met afschaffing
>5. Er zijn goede alternatieven: centraliseren

Helaas overtuigt hij mij en anderen niet. Zijn redenen 1,2&4
zijn allemaal een beetje van hetzelfde, 3 is hard nodig
en 5 (het alternatief) is helaas centraliseren.

Ooit was D66 sterk voorstander van het democratisch
verkiezen van de waterschappen. Een one-off?

Decentraal democratiseren is alleen mogelijk
indien je veronderstelt dat kiezers zich willen
orienteren, een bereidheid die wat
groter is in het ene geval dan in het andere,
en als je bereid bent niveaus kraakhelder van elkaar
te scheiden.

Derhalve: PS niet verwarren met EK en evenmin met GR.

Daniel Hanekuyk