Vijf goede redenen om de Provinciale Staten af te schaffen

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Mar 11 23:50:12 CET 1999

Andor:
>Dat ben ik met je eens, daarin zie ik ook geen gebrek aan legitimatie. De
>PS zijn niet onbelangrijk, ze zijn alleen niet politiek. Het bestuur van
>het electriciteitsbedrijf is ook verre van onbelangrijk, maar toch voel ik
>geen behoefte om het bestuur daarvan iedere vier jaar democratisch te
>legitimeren.

Ik heb een tijdje in Duitsland gewoond, en daar een beetje gekeken hoe ze
de boel daar oplossen. Je kan ervan uit gaan dat je slechts naar 1
Bundesland hoeft te kijken, want veel groter is Nederland niet. Ik woonde
in Baden-Wuerttemberg, ietsjes groter dan Nederland, met de volgende
lagen:
- Land (met parlement en regering)
- Regierungspraesidium (ik geloof drie stuks, puur bestuurlijk - coordinatie
  van politie etcetera)
- Kreis (kleine groep van gemeenten (of een stad), samenwerkingsverband
  op het gebied van ruimtelijke ordening, vreemdelingenbeleid, etcetera).
- Gemeinde (als hier, maar dan met gekozen burgermeester).

Ik kan me niet meer herinneren of een Kreisrat wel of niet gekozen is,
maar in ieder geval denk ik dat de tussenlaag van een puur bestuurlijke
grote regio geen slecht idee is, net zoals als de instantie "Kreis",
die ervoor zorgt dat een groep gemeenten taken kan samenvoegen, maar
nog steeds redelijk autonoom en dicht bij de burger kan funktioneren
(in tegenstelling tot de onpersoonlijke megagemeentes die we hier aan
het kreeren zijn).

Ik moet zeggen, ik vind het geen slecht systeem.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>