Vijf goede redenen om de Provinciale Staten af te schaffen

jan van weerden j.s.van.weerden at FWN.RUG.NL
Thu Mar 11 11:24:19 CET 1999

Moi Andor,

Ik vind, dat je niet reageert op wat Daniël zegt.

Daniël Hanekuyk stelt:
-de kern-
 -plus-

Jij reageert niet hierop, maar slechts op een suggestie van Daniël ten
aanzien van consequenties voor de EK. Daardoor mis je voor mij de kern.
Je haalt Alphons Dölle aan, die stelt, dat (hier komt het op neer) het
provinciaal bestuur meer een *bestuurlijk* bestuur is dan een *politiek*
bestuur.
Ik zie in wat Dölle stelt, een standpunt dat overeenkomt met dat van
Hanekuyk. Doordat de politieke partijen de landelijke politici (met hun
eigen landelijke items), zo'n grote rol laten spelen in de campagnes, wordt
het zicht op het provinciaal bestuur verduisterd.
Het provinciaal bestuur mag dan (even kort door de bocht) vooral over
planologie (streekplannen, waterkwanteitsbeheersplannen &c.) gaan en over
de kaders van allerlei beleidsvelden (welzijnsplannen, &c. maar ook
regionale ontwikkelingsinstituten), dat maakt het allemaal niet
onbelangrijk.
Ik zie daarin dan ook geen verlies van legitimatie en dus geen grond voor
opheffen.

Daarkomt nog bovenop dat ik persoonlijk gruw van de gedachte aan
oplossingen zoals die, die jij voorstelt:
> (...) Haar taken kunnen worden verdeeld over rijk,
>gemeenten, gedeconcentreerde rijksdiensten en door ad-hoc overleggen tussen
>gemeenten.
Ik krijg jeuk van gedeconcentreerde rijksdiensten: versterking vierde macht
/ *Parkinson's Law*: ze zullen steeds meer taken naar zich toe trekken en
worden daardoor steeds groter en gaan dus steeds meer geld kosten /
gelegenheid tot het maken van afwegingen die meer met carrière en
persoonlijk welbevinden te maken hebben dan met het algemeen belang (zie de
Bijlmer-enquête en de RLD en andere ambtenaren; ook Borghouts ?) / staan
buiten de democratische controle.
Ik krijg jeuk van de centralisatie door het weer terugschuiven van taken
naar het rijk (afgezien van consequenties voor de begroting: veel taken
gingen uit bezuinigingsoverwegingen van rijk naar provincie).
Tenslotte, wie zit de ad-hocoverleggen van de gemeenten voor? Het rijk
lijkt me niet goed: er moeten regionale afwegingen gemaakt worden - dus de
Tweede Kamer als controleorgaan voor wat daarbij gebeurt, lijkt me niet
geschikt.

moi,  jan