De cijfers in Den Haag

Erwin Blonk eblonk at WORLDONLINE.NL
Mon Mar 8 22:00:12 CET 1999

Beste lijsters,
aan de hand van de cijfers per wijk ben ik de uitslagen langs gelopen.
Er zaten een paar opvallende zaken bij die ik niet onvermeld wilde
laten, met daarbij de opmerking dat ik natuurlijk geen demograaf ben.
Landelijk en in Zuid-Holland lag het verlies op ongeveer 34% (t.a.v.
1995). In Den Haag lag het op 13%.
Opmerkelijk waren de uitslagen in enkele wijken. In de Schilderswijk
steeg het percentage van 8,1 naar 14,8, een stijging van 83%. Daarmee is
daar tevens Groen Links voorbij gestreeft (13,7%). Opmerkelijk voor een
wijk waar deze partij zijn aanhang zou moeten hebben
(arbeiders/immigranten). Het opkomst percentage was ook gestegen, van
17,3 naar 17,8. Absoluut gezien zeer laag, maar wel een stijging. Met
een natte vinger analyse, tegen de achtergrond van de gestegen
hoeveelheid immigranten in die wijk zou je kunnen zeggen dat D66 die
groep aanspreekt. In de aangelegen en vergelijkbare Transvaal gebeurde
hetzelfde (stijging 105%, van 6,8 naar 14, gelijk met GL, opkomst 18,7).

Interessant zijn de door nieuwbouw hard gegroeide wijken Wateringseveld
en Groente- en Fruitmarkt. De stijging daar (beide van 3,5 naar 11,2
resp. 8,8) moet wel geplaatst worden in het ligt van de bevolkingsgroei,
maar de eindresultaten zijn bovengemiddeld. Deze wijken (vnl.
Wateringseveld) trekken autochtonen met een wat hoger inkomen.
Verder was er geen wijk met een grotere daling dan het landelijk
gemiddelde. De drie hardste dalers waren Duindorp, Loosduinen en
Vruchtenbuurt.
Denk ervan wat je wilt.

Erwin Blonk
Den Haag