PS

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Sat Mar 6 19:01:05 CET 1999

Edoch, er is wel degelijk een enorm democratisch tekort mbt de eerste
kamer. Een Nederlandse ingezetene die niet in een provicie woont (bv. een
ex-pat) heeft wel stemrecht voor de eerste kamer maar wegens gebrek aan
provincie geen invloed op de samenstelling van de eerste kamer. Toch
beslist deze ook over zijn of haar leven.

De indirecte verkiezing van de eerste kamer kan toch al niet door de beugel
op het moment dat je er vanuit gaat dan de PS op provinciale thema's worden
gekozen. Met een stem moet de kiezer zowel over landelijke als provinciale
onderwerpen beslissen. Toch heeft de eerste kamer macht, dat blijkt nu weer
rondom de discussie over het referendum. Het deugt gewoon niet, wel macht
maar geen goede democratische legitimatie.

Groet, groet,
Andor.