Vorm versus inhoud (was: Het was te verwachten...)

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Sat Mar 6 03:43:41 CET 1999

Uiteraard gaat het me niet om 'pro forma' politiek en politici. En
natuurlijk doet de inhoud wel degelijk ter zake, maar de wijze waarop we
naar buiten treden is tegenwoordig minstens zo belangrijk. Dat hoeft niet op
de populistische manier, maar in de mediatraining die politici (naar ik
aanneem) volgen komt ongetwijfeld aan de orde komt hoe je effectief jouw
boodschap over het voetlicht draagt.
Juist in verkiezingstijd is de inhoud, in de vorm van een
verkiezingsprogramma, al aanwezig. Inderdaad, de inhoud is er al, ver vóór
de vorm. Maar is het dan zo erg om de inhoud middels een leuke en pakkende
show te presenteren? Waarbij je je vóóraf rekenschap geeft hoe je de inhoud
op een aansprekende manier verwoordt? Met andere woorden, de inhoud is sinds
1966 al aanwezig, elke vier jaar bijgesteld aan 'de eisen des tijds'. Maar
dan moet je ook de vorm ook aanpassen. Nieuwe wijn in nieuwe zakken. En dat
geldt q.q. voor álle publieke berichtgeving.

De journalist als doorgeefluik 'zorgt' nergens voor, dat moet de
geïnterviewde toch echt zelf doen. Het gaat mij er niet om dat de politicus
het kant en klaar op het bordje van de media legt, het gaat mij erom dat er
*iets* op het bordje van de media terecht komt want, zo blijkt ook uit
andere discussies op de lijst, we vinden dat dat ons maar matig lukt.

Wat het voorbeeld van het cadeautje betreft; je weet toch vooraf dat je een
cadeautje in een leuk papiertje laat verpakken.

Arjan Stoffels