AW: folderen

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Fri Mar 5 13:48:36 CET 1999

Folderen, iedere campagne komen weer dezelfde discussies naar boven moeten
we wel folderen of doen we dat niet. Het milieubewuste geweten zegt dat we
dat niet moeten doen, de geest die hongert naar een groter electoraat denk
van wel. Veelal komt, zoals ook op deze lijst, naar voren dat ons electoraat
zich bevindt achter de bussen met de bewuste stickers. Is dat wel zo, of
zouden we ons als partij niet ook moeten richten op de mensen die wel
ongeadresseerd drukwerk willen ontvangen.

Je zou dus de keuze kunnen maken om alleen te folderen bij die mensen die
niet kiezen voor de betreffende sticker, een tweede optie is kijken naar een
andere wijze van verspreiding. Ik vind dat politieke partijen een plicht
hebben in de richting van de kiezers om hen van informatie te voorzien over
de keuzes die de betreffende partij wil maken voor de komende jaren. Het is
daarbij ook in het belang van de kiezer om van verschillende partijen die
informatie te ontvangen zodat een goede vergelijking mogelijk is. Kun je dan
wel van die kiezer verwachten dat hij/zij voor die informatie drie
zaterdagen naar de markt gaat om daar bij de verschillende partijen de info
op te halen (met het risico dat op een regenachtige dag de partij er niet is
of vroegtijdig is vertrokken).

Ik sta zelf op het standpunt dat het bij politieke folders niet gaat om
reclamedrukwerk en dat je om die reden wel huis aan huis zou kunnen
folderen. Nu is het probleem dat de stickers bedoeld zijn tegen reclame maar
dat erop vermeld staat dat er geen ongeadresseerd reclamedrukwerk in mag.
Het wel folderen kan dus ook betekenen dat je potentiële kiezers tegen de
haren instrijkt, en dat zal geen enkele partij willen.

De oplossing is misschien even eenvoudig als gecompliceerd. Wat je zou
kunnen doen is als politieke partijen gezamenlijk besluiten om van iedere
partij een folder met belangrijke programmapunten mee te sturen met de
kieslijst zoals die door het hoofdstembureau wordt verstuurd aan alle
kiesgerechtigden. Zo worden de mensen bereikt die je wilt bereiken en trek
je het uit de sfeer van een partij zodat het inderdaad informatievoorziening
aan de kiezers wordt in plaats van partijpropaganda. Zijn er gemeenten waar
op deze manier gewerkt wordt?

Groet

Marc-Jan